mandag den 24. marts 2008

Påsketur

2. Påskedag havde vi i Næstved Kajak og Canoklub aftalt at tage på tur. Planen var at sejle rundt om Nyord ved Møn, men som altid her i den kolde tid er det vejret der sætter dagsordenen. Så da det blæste 8-13 m/s fra sydvest og vest og der var lovet sne og torden!?! blev det i stedet for en tur på læsiden af Knudshoved Odde.

Traileren blev pakket med kajakker og de 7 fremmødte - Annette, Kirsten, Lis, Jan, Henrik, Benny og undertegnede kørte sydpå og fandt et godt sted at sætte ud fra ved Knudsby i bunden af Avnø Fjord. Inden vi satte til søs, skulle vi have en masse tøj på - og også have tisset af. Det sidste skete til dels under høje hyl, da en af pigerne fik bakket lidt for langt ind i en tornebusk. På vej ud mod spidsen blev vi et par steder udsat for kraftig sidevind. Vi kunne ro lidt i læ inde ved kysten, men der var så lavvandet og stenfyldt at vi på flere af disse "vindstrækninger" roede ude i vinden på lidt dybere vand - og med bølger fra siden. Vi holdt et par pauser i dejlig læ af skov og klint.
Den sidste pause - efter 11 km -holdt vi lige efter Draget, hvor vi respektfuldt kunne se den voldsomme brænding på vindsiden.
En af pigerne skulle have lidt mere tøj på. Det skete under meget grinen, da alt tøjet gjorde det noget svært at få redningsvesten på. Og da hun ikke kan genkendes på billedet, skal jeg ikke være den der hænger nogen ud :-)Henrik, Jan og jeg valgte at ro de sidste 3-4 km ud til spidsen af Odden. Allerede på afstand kunne vi se den voldsomme brænding langs det rev der ligger i forlængelse af den.

Der var ret dybt langs det yderste stykke af Odden og dønninger rullede roligt imod os. Vi lavede flåde for at tage et par billeder, da jeg ikke havde lyst til at ro længere. Billederne blev ikke gode, men lynhurtigt drev vi ud i de største bølger jeg i en kajak har befundet mig i. Lidt skræmmende i det kolde vand, men jeg havde et par kyndige roere tæt på mig, og vi kom alle ret hurtigt i læ af Odden igen.
På turen tilbage surfede vi alle i dønningerne. Min GPS fortalte at vi havde været oppe på 10 kmt - og det var ca. dobbelt så hurtigt som vores gennemsnitshastighed. På vejen hjemad begyndte det at sne ret voldsomt, og da vi stadig havde vinden ind fra siden, var det en kold omgang. Længe leve hætten på min Reed jakke der holdt det meste væk. Da vi mødte de andre ved det ene pausested, glædede vi os vist alle tre til en lille pause, men nej. De andre roede videre, da de så os - så kaffe og kage måtte vente.
Der var lidt mere læ på den sidste strækning og snart var vi tilbage ved udgangspunktet og kunne pakke kajakkerne på traileren efter en dejlig kold dag med masser af frisk luft.

Turlængde 29 km - heraf de sidste 18 i et stræk.

Ingen kommentarer: