fredag den 17. juli 2009

Flere fisketure

De næste dage bød på flere fisketure forskellige steder.
I en Malmefjorden fangede jeg en lille torskefisk, men trods ihærdige forsøg blev det ved den ene. Den havde dog lidt størrelse så den blev fileteret, stegt på grill i folie med løg og tomater og nydt på et stykke brød. En anden campist lejede en lille motorbåd og fandt fisk, men det var ret langt ude på fjorden. Jeg ville gerne have prøvet at fiske i den yderste skærgård ved Atlanterhavsvejen. Dels var der her chancen for rigtig store fisk, og dels kunne jeg erobre et par at broerne på denne fantastiske vej. Men vejret var ikke lige til at sejle kajak da vi kørte turen, så det må vente til en anden gang.
Næste tur var på en lille sø ved Atnbrua. Campingpladsen myldrede med lystfiskere, og jeg fik et tip om en god lille sø, hvor der angiveligt skulle værre pæne ørreder. Jeg fangede også en nydelig ørred, men så lille at den ville have været perfekt agn til geddefiskeri. Mere snak med andre fiskere afslørede at der var mange timers fiskeri mellem fangst af større ørreder. Studier af fangsoversigterne skrevet på udskårne træfisk viste da også at der var langt mellem de store ørreder. Især når man så tager i betragtning at området vrimlede med lystfiskere.
Der blev fisket på mange måder. Enkelte fiskede med fluestang, andre med fluer og et kastelod. Men de fleste fiskede med orm – enten med prop eller et lille blylod. Fra kajakken fiskede jeg mest med en lille Rapala wobler. Det sjoveste er at kaste og spinne ind, men de fleste fisk fangede jeg med wobleren trukket efter kajakken, som jeg roede i et roligt tempo.
Senere på turen blev det til et par ture på Norges største sø – Mjøsa ved Hamer – hvor jeg fangede mange – desværre ikke ret store - aborrer.

Samlet rolængde 21 km

Ingen kommentarer: