onsdag den 2. september 2009

Sejltur

Jeg er ofte blevet korrekset af klubkammerater, når jeg har sagt at jeg sejlede en tur. Jeg har lært at vi ror i kajakker, men denne gang er det nu rigtigt at kalde det en sejltur.
For en sjælden gangs skyld havde jeg monteret mit sejl på kajakken, da vi roede af sted på tirsdagstur. Jeg vurderede at den jævne vind ville fortsætte ud på aftenen - og for en gangs skyld gjorde den det. Normalt ror vi af sted kl. 17 i modvind, og når vi ror hjemad, lægger vinden sig. Da vi rundede Gavnø fra sydsiden, stak jeg af sted mod Karrebæk, mens de øvrige roere rundede Linholm og fulgte kanalen mod Næstved. Da jeg nåede sejlrenden, drejede jeg også mod byen, og havde nu vinden næsten i ryggen.
Sejlet røg op - og af sted gik det. Det var intet problem at følge bølgerne og fange dem til den ene surftur efter den anden. Af og til gravede hele spidsen af kajakken sig ned i vandet, og så virkede sejlet fundament som en bremse. Men det var heldigvis ikke noget problem at fange den næste bølge. Mine kammerater var et par km foran mig, så selv om jeg havde ekstra medvind, måtte jeg knokle hårdt for at indhente dem - de surfede nemlig også lystigt af sted.
Jeg ville gerne have fotograferet en surftur, men jeg skulle ikke nyde noget af at slippe pagajen. Specielt når der kom vindstød var der god brug for den til støttetag.

Se billeder her

ro/sejllængde 19 km

1 kommentar:

Aksel Steen Christensen sagde ...

Hej poul.

Det ser ud til at have været en skøn tur.
Har du nogen ide om hvor hurtigt det går med sejlet oppe i forhold til at ro...?? På billedet fra kajakken mod sejlet ser det nu ud som om du skyder en god fart..!

Mvh Axel