lørdag den 9. juli 2011

Skøn aftentur

I denne uge har jeg sammen med hustruen og barnebarnet Emil været på campingferie i Karrebæksminde. Jeg havde selvfølgelig Blackwateren med og håbede at Emil ville med en tur ud i kajakken, men han ville hellere spille kort og lege. Fair nok - han er kun 4, så det skal nok komme.

En aften ved sengetid for den lille tog jeg så en tur rundt om Enø i fiskekajakken. Jeg trillede den på kajakvognen ned til stranden og roede af sted.
Da jeg ville nyde klinten i aftenmodlys, stak jeg gennem kanalen først og fulgte Enøs kystlinie. Jeg var ikke helt sikker på om der var vand nok, men den brede Blackwater stikker ikke ret dybt, så jeg slap igennem. Lige som sidste gang jeg roede på det lave vand, så jeg flere store fisk - hvad mon det er for nogen?
Lige inden solen gik ned nåede jeg renden mellem Enø og Dybsø. Normalt går jeg i land der, men for ikke at komme alt for sent tilbage, fortsatte jeg langs kysten. Og det blev en betagende smuk tur. Der var ganske svag vind og den tunge 2'er-kajak gled ret hurtigt gennem vandet. Faktisk kunne jeg på GPS'en se at gennemsnitsfarten i bevægelse - og det gældre også de pauser, hvor jeg bare sidder og nyder udsigten - var 6,1 km/t. Det er rent faktisk huritgere end vi roer på klubture med en blandet flok roere i havkajakker.
Undervejs sneg jeg mig indenom et par lystfiskere, der var på jagt efter ørreder. De havde ikke fanget nogen.
I det sidste røde skær fra himlen nåede jeg tilbage til udgangspunket til et par lettere overrislede strandgæsters store forbløffelse. "Hvor fa'n kom du fra?", var ordene jeg blev mødt med.

Rolængde: 15 skønne km

Ingen kommentarer: