lørdag den 10. september 2016

Møns nordkyst

En tidlig morgen flygtede jeg fra Møn. Eller rettere de horder af myg der fulgte mig ned til kysten da jeg kørte af sted med min kajakvogn fra campingpladsen på Ulvshale til isætningstedet ved stranden lige øst for pladsen. Jeg har aldrig oplevet noget lignende. Myg i næsen, myg i munden, myg i ørene, myg i munden og lådne arme og ben. Det er åbenbart Ulvhale en tidlig septembermorgen.

Jeg fik lynhurtigt skilt kajakvognen ad, lagt hjulene i agterlugen og resten surret fast på agterdækket og flygtede ud i bølgerne - fuldstændig ligeglad med at et par af dem havnede inde i kajakken. Jeg skulle bare væk fra myggehelvedet.

Det kom jeg heldigvis ca 300 m fra kysten, og vuggende blidt i noget gammel sø, fik jeg med min svamp søbet det meste op af kajakken, tømt cockpittet for de sidste myg og sat spraydækket på. Sikke en start på en tur.

Efter at have roet små 5 km så jeg noget mærkeligt på vandet. En besynderlig trekant lå og gyngede i bølgerne. Det viste sig at være en fluefisker i en flydering. Han havde ikke fanget nogen fisk, men set flere ørreder springe.
Efter 10 km's roning langs den disede kyst var det tid til en lille pause. Her stødte jeg på et par nordmænd der var kørt fra Oslo for at fiske på Møn. De havde heller ikke fanget noget, men var også kommet lidt sent ud til kysten. Der er alm enighed om at ørredfiskeri er bedst morgen og aften.
Snart var jeg på vandet igen og satte kursen mod turens udgangspunkt. Jeg havde ikke roet lang tid før en ørred hoppede helt ud af vandet lige foran mig. Helt inaktive var de åbenbart ikke midt på formiddagen.

Det havde blæst lidt op - modvind selvfølgelig - så jeg måtte bruge lidt flere kræfter for at komme fremad end på udturen. Det gjorde nu ikke noget - der skal helst være lidt bølger, når man ror havkajak

Der skete ikke så meget, bortset fra at jeg mødte 3 havkajakroere, der var ved at sætte i vandet. De var på vej rundt om Møn i etaper. Dagens tur var rundt om Klinten, og med vestenvind var der lagt op til en flot og behagelig tur.

Jeg sluttede de 21 km af med et par rul ved stranden, inden jeg rowede i land og riggede kajakvognen til. Myggene var blæst væk, så det foregik i ro og mag, og med kørestolevejen over stranden gik hjemturen tilcampingpladsen som en leg.

Ingen kommentarer: