søndag den 18. januar 2009

Oplevelsestur

Så lykkedes det at slippe af sted på en kajaktur - og sikke en tur!

Vejrudsigten var - da jeg et par dage før aftalte turen med en af mine romakkere Peter - elendig: blæst, regn, slud og temperaturer omkring frysepunktet. Men så fortalte DMI lørdag aften at der kom et hul mellem to frontpassager, hvor det i det mindste ikke ville regne. Og det hul lykkedes det os at ramme.
Vi var ikke de eneste ved klubben. Kajakforbundet havde kaldt til vintersamling for diverse landsholdemner. De håbefulde roere piskede frem og tilbage på kanalen under høje tilråb gennem megafoner. Specielt var deres starter imponerende at se. Fra at ligge stille tog det kun få sekunder at få de smalle kapkajakker op i fart. Peter og jeg kiggede lidt på inden vi stak ud gennem kanalen. Vejret var fint, og vi var i læ hele vejen ud gennem den gravede kanal. Vi ville en tur rundt om Gavnø og valgte at tage modvinden på udturen. Det betød at vi drejede til venstre og kæmpede os et par kilometer frem mod sydvestspidsen af øen. Lyset var meget flot, da solen næsten skinnede igennem et tyndt skylag - fotoet yder ikke naturen retfærdighed. På et tidspunkt så vi en meget stor musvåge der blev jagtet af et par krager eller alliker. Den forsøgte at dykke ud af problemerne, men kom fra asken i ilden, da ca. 50 fugle lettede fra jorden og sluttede sig til jagten - det er surt at være toprovdyr og i stort mindretal. I læ foran Gavnø brød solen igennem, og vi var enige om at det var godt vi var kommet af sted - der er oplevelser på alle ture. På den anden side af broen ud til Gavnø lå den største flok blishøns, jeg nogen sinde har set. De lettede i flere omgange, da vi nærmede os. Men hvor de plejer at flyve lidt væk og lande igen, fløj de denne gang rundt i store formationer - det var næsten sort sol. Et vildt imponerende syn blandet med lyden af de mange hurtige vingeslag. Vi var dårligt færdige med at nyde synet af de mange blishøns, da Peter fik øje på en havørn ved Karlsgab - og det viste sig hurtigt at der var to af de store fugle. Mon flyveopvisningen var en del af deres paringsleg? Vi nåede desværre ikke ud til ørnene. De sidste 5-600 m var spærret af is. De vi ikke vidste hvor tyk den var, prøve vi at ro gennem den. Og det var sådan set ikke isbrydningen der stoppede os. Isen brød fint sammen under kajakkernes vægt, men på et tidspunkt blev den så tyk, at vi næsten ikke kunne hugge pagajerne igennem den. Jeg fik Peter til at vende under stort besvær, så jeg fik lidt billeder af isbrydningen.På vej tilbage gennem isen fik et blik af naturens barske virkelighed. De sørgelige rester af en svane lå på isen. Skeletdelene var helt afpillede, så svanens død har i det mindste givet liv til andre dyr. Det gjaldt ikke livet for Peter og jeg, men vi skulle da også have lidt at spise. Termokanden med varmt vand blev fundet frem, og i læ foran Gavnø fik vi os en kop varm tomatsuppe, inden turen i medvind gik tilbage mod kanalen. Alt i alt en helt suveræn tur, der nok skal bære mig helskindet gennem den næste arbejdsuge:-)

Rolængde - 16 km

1 kommentar:

Helge Helligsøe sagde ...

Hej Poul
Jeg bliver helt forpustet bare ved at SE de to roere med wingpagajer.

Det er sjovt med is - det larmer helt vildt når man ror igennem det.

Jeg er også for glad for min pagaj til at ville bruge den som isøkse, jeg tror godt den kan splintre ved forsøget...

Venlig hilsen Helge