søndag den 8. august 2010

Tur til Svinø

Efter en hektisk start på arbejdet, trængte jeg til en tur på vandet. Da jeg satte kajakken i vandet ved klubhuset, blev jeg mødt af en andemor der lige skulle vise sine små ællinger hvad en kajak var for en sag - eller måske håbede hun på lidt brødkrummer. Dem havde jeg ingen af, men andemutter og ællinger oplever nu at komme på internettet.
Vejret var strålende - lettere overskyet og en meget svag medvind hele vjen til Svinø. Jeg kender efterhånden de lavvandede dele af fjordene så godt at jeg kunne ro hele vejen derned uden at støde på grund. men det blev en varm tur. Temperatturen lå vel på 25 gr i skyggen - og den er der jo ikke meget af, når man sidder i en kajak - så sveden drev af mig da jeg efter godt 1½  times roning gik i land på stranden ved Svinø.

Jeg havde håbet at kunne hilse på et hold fra NKC, der var kørt i biler til Svinø og skulle på sæltur til Avnø. De var dog lige taget af sted fik jeg at vide af en bekendt jeg mødte på stranden. Fem andre kajakroere tog af sted fra stranden, men jeg holdt en lille pause, så Svinø var noget af et hotspot for kajakken den dag - det er også et dejligt sted, hvor man kan parkere lige ved stranden.

Jeg valgte at ro hjemad på Dybsø og Enøs yderside. Dybsø kyst er et flot syn. I baggrunden til venstre skimtes klinten på Enø 7-8 km væk.
Der var et gevaldig liv af digesvaler på pynten

Da jeg tilsyneladende var alene på vandet, valgte jeg at følge kysten, men snart dukkede en speedbåd og tre andre kajakroere op - så helt alene var jeg ikke.
Da jeg nåede gabet mellem de to øer valgte jeg at sejle direkte over den lille bugt ud for Enø. Det var lækkert at ro i den svage modvind. Farten var lidt langsommere, men der var frisk luft og varmen føltes behagelig. Undervejs stødte jeg på endnu et par kajakroere - jeg tror aldrig jeg har mødt så intens kajaktrafik af roere jeg ikke kender.

Frokosten blev indtaget på standen ved Karrebæksminde lidt væk fra det værste fluepapir. Selvfølgelig ramte jeg broåbningen (den åbner fast hver time for lystbåde) da jeg roede ind gennem havnen, men jeg krøb ind bag en stenmole ved lystbådehavnen og lod den ret store flåde af motorbåde og sejlere sejle deres egen sø. Der var stadig gang i refleksbølgerne, da jeg roede under broen - i behagelig medstrøm - men de var ikke værre end kajakken skar igennem dem med 11,3 kmt på GPS'en. Rart også at vise alle turistrene lidt stil :-)

Rolængde - 31 km

Ingen kommentarer: