mandag den 6. september 2010

Et skarpt hjørne

Under den lidt kryptiske overskrift gemmer der sig 2 historier.

Jeg har længe været utilfreds med pedalerne i min SeaBird Expedition. Det var svært at påvirke dem nok til at roret havde nogen effekt. Jeg prøvede at flytte dem op og ned i kajakken, men lige lidt hjalp det - det var stadig noget skidt.
En dag roede jeg en tur i en kammerats Inukshuk og oplevede at pedalarrangementet i den virkede rigtig godt. På Kano og Kajakbutiken i Shovhoveds hjemmeside fandt jeg de viste Werner pedaler
Det tog et par timer at montere pedalerne med liner, justeringsstykker og gummibånd til at holde dem på plads. Et par prøvesidninger i kajakken gav mig en ide om at de sad rigtigt - og den første tur med dem overbeviste mig. Det er nu muligt at bruge roret let og bekvemt. "Prisen"  er, at der ikke er et fast fodspark i kajakken, men det har jeg heller aldrig benyttet mig ret meget af, så det går nok.

Den først tur gik under Græshoppebroen, og der var heldigvis meget strøm. Det giver mange strømhvirvler - og god anledning til at teste roret. Og det var ren fornøjelse - roret fungerede hurtig, og med ubesværede vip med fødderne kan selv de skarpeste hjørner nu rundes. Den modifikation skulle jeg have lavet for længe siden!
På turen ud fulgtes jeg med Leif der stadig er glad for sin nye Cetus kajak. Leif ville en tur rundt om Enø og Dybsø, men det havde jeg desværre ikke tid til. Det er ellers en rigtig lækker tur, og vejret var perfekt - klart efterårsvejr vejr med flotte cummulusskyer. Hvis ikke kalenderen sagde september, skulle man tro at det var sommer.
Jeg vendte rundt i havnen i Karrebæksminde og roede tilbage mod Næstved. Jeg fulgte sejlrenden og mødte mange både af alle slags - det var ikke kun kajakroere, der nød den dejlige dag. Pludselig hørte jeg et pift og kiggede i retning mod det. I det skarpe modlys kunne jeg ane en Romany kajak og et stort "skiv". Rikke sad i Romanyen, og skiv'et viste sig at være Sverri i sin foldekajak. De var på vej rundt om Gavnø.
Da jeg passerede svingbroen over kanalen, rundede jeg det andet skarpe hjørne. Triptælleren på min GPS fortalte mig at jeg havde roet 1000 km i sæsonen. Noget mindre end jeg havde satset på, men travlhed på andre fronter har ædt sig ind på min fritid. Forhåbentlig får vi et dejligt efterår med tid til mange herlige roture.

Rolængde 16 km


Ingen kommentarer: