onsdag den 29. september 2010

Familiefisketur

Den sidste weekend i september er tidspunktet for den årlige fisketur med min søn, min svoger, mine nevøer og en enkelt bekendt. Denne gang havde jeg både min hav- og min fiskekajak med, og desuden havde vi et par kanoer med.
Fredag eftermiddag kørte vi med hele flåden til Tystrup Sø. Nærmere bestemt til parkeringspladsen tæt ved den gratis lejrplads. Vi sejlede og slæbte oppakningen til pladsen og etablerede lejren. Selv tog jeg slapper efter arbejdet, men alle andre tog på vandet for at prøve lykken med fiskestængerne. De kom tilbage med begejstrede beretninger om fangster af aborrer og gedder. Det var dog ikke fisk der stod på menuen, men de til lejligheden indkøbte pølser smagte også godt. Da mørket satte ind sad vi og nød et par øl mm. under en tarp lavet af et gammelt oversejl til et Harald Nyborg telt.

Lørdag morgen var det også lidt fugtigt, men efter et par timer på vandet var alle skyer væk, og vi kunne nyde en fantastisk efterårsdag på søen.

Fiskeriet gik godt. Der blev fanget store gedder - desværre ikke af mig. Jeg havde valgt at søge lykken med dybtgående woblere ude på søen. Jeg fandt et par af de undersøiske bakker, der er gode fiskesteder, men fangede ikke andet en aborrer.

Frokosten blev nydt i lejren, men det gode vejr fik os hurtigt til søs igen. Jeg fiskede fra min SeaBird Explorer, som jeg havde monteret stangholder på. Da der også var ekkolod, GPS og en dækstaske med fiskegrej foran mig, var der fyldt op på dækket. Jeg prøvede med et par fendere som ekstra støtte på siden af kajakken, men pillede dem af, der der på det flade vand slet ikke var brug for ekstra stabilitet. Det må prøves på et lidt mere bølgende hav.

Trods alt udstyret gav eftermiddagen heller ikke andet end aborrer - når jeg havde fundet flokken med ekkoloddet var det nemt at finde dem igen ved at studere sporet på GPS'en. Aftensmaden bestod af bålstegte kartofler og grillstegte aborrer - mums. Vi var godt trætte efter den lange dag på vandet, og kl. 22 røg jeg på køjen.

Søndag valgte min nevø Søren og jeg at ro til Næstved i en kajak. Resten af selskabet kørte efter lidt formiddagsfiskeri tilbage i bilerne. Det blæste en strid modvind på den første del af turen, men vi havde lastet kanoen med en del af oppakningen, så den lå stabilt i vandet. Efter de første kilometer kom vi lidt i læ af kysten og fiskede intens på resten af turen gennem Tystrup og Bavelse Sø.
Undervejs oplevede vi den lokale havørn svæve over søen - det er altid et imponerende syn. Vi slog et slag ud på søen, og Søren fangede en flot gedde. Nogle aborrer blev det også til på turen, men alle fisk blev sluppet fri igen.
Der var meget vand i systemet, så da vi kom til åeen, at vi fik en dejlig medstrøm at ro i. Vi indstillede fiskeriet og nød den flotte tur. Specielt stykket fra Bavelse Sø til Holløse holder jeg meget af. Åen er på lange strækninger omkrandset af træer der læner sig ud over vandet.

Ved Holløse Mølle blev der lukket en del vand ud, og den kraftige strøm uden for de brusende sluseåbninger, sendte os op på en sten. Vi fik dog rokket os fri - og jeg kunne kort efter føje endnu en bro til listen. Der er nemlig bygget en ny bro lige efter den gamle mølle.

Sidst på eftermiddagen nåede vi efter små 30 km's roning Næstved og blev afhentet af min svoger.
Rolængde 45 km

GPS sporet fra Tystrup Sø, som jeg efter turen fik mulighed for at sætte ind på det topografiske Danmarkskort, viser at jeg missede et par af de gode fiskesteder. Næste gang jeg er på søerne for at fiske, skal der sidde et sådant kort i min GPS - så må det give et par store fisk.

1 kommentar:

Anonym sagde ...

hej poul. kan se du skriver at du har brugt et topografisk danmarkskort på de tystrup tur i 2010. hvilke kort er det og er der en hjeme side jeg kan finde det på, ser lækkert ud med det dybde kort over søen nemlig

Håber du vil svare. mvh martin.