tirsdag den 8. maj 2012

Siden sidst

Det er utroligt så travlt man kan have som pensionist. Jeg må tilstå at jeg har været i kajakken en del gange uden at skrive om det i min lille dagbogsblog.

To af turene gik rundt om Gavnø. Den ene i fint vejr sammen med Thomas. Den anden i et voldsomt blæsevejr med Johnny. Jeg deltog også i en klubtur til Isefjorden. Vi havde en enkelt 60+ med på en lille tur. Jeg har været på et instruktør 1 kursus - og bestod :-), og endelig har jeg været ude og fange 4 hornfisk. I alt er blevet det til 82 km.

Tur med Thomas

Thomas tog turen rundt om Gavnø i sin hjemmelavede grønlandske kajak. Jeg er meget fascineret af de grønlandske kajakker om mon ikke jeg en dag finder - eller bygger - en jeg kan skrue mine lange ben og store r.. ned i.

Tur med Johnny
Det gik fint med at komme ud ad kanalen, men vi kunne godt se at det blæste en del på fjorden. Og det skal jeg de lige love for at det gjorde. Krappe bølger gav os en ordentlig omgang lige fra siden, så vi blev enige om at søge læ ved Gavnø.
På vej rundt mødte vi en anden kajakroer, der sagde at vi havde noget at glæde os til på den anden side af øen. Han havde fløjet af sted med vinden i ryggen, så vi kunne godt forberede på en hård tur. Vi holdt os langs kysten og kunne holde pause i den rene idyl.
Men vi kunne godt se at det blæste ude på fjorden, og vi måtte da også knokle for at slippe igennem Karlsgab med 10-11 sekundmeter vind lige i næsen. Vi slap dog igennem og efter en hård, men flot tur, nåede vi tilbage til klubhuset, hvor vi hørte at den roer vi mødte ikke havde lyst til at tage krydset fra Gavnø til kanalen, men havde fulgt kysten til Jacobhavn. Meget fornuftigt da han jo var alene.

Klubtur til Isefjorden 
På turen til Isefjorden blæste det også en del. Vi var dog 7 medlemmer der tog turen. vi satte i vandet ved lystbådehavnene i Holbæk, krydsede fjorden og fulgte kysten et stykke tid.

Lis, der er rimelig lokalkendt, spurte om der var nogle der ville se Marsmanden. 

Det viste sig at være et sønærke, og vi var nogle stykker der roede ud til den. Den lå midt i fjorden, og da vi roede tilbage til de andre var der nogle overraskende store bølger. Jeg læste senere at der var 15-16 m dybt, og så kan bølgerne jo godt vokse.

Efter en lille pause på vandet - der var nogle der havde ærinder i land - krydsede vi Lammefjorden. Det blev en lidt drøj tur. Rimelig modvind, store bølger og regn - det er herligt at være kajakroer - og vi nåede da også over fjorden og fandt et sted med læg, hvor vi nød madpakkerne.

På hjemturen var der godt gang i surfen. En enkelt gang sad jeg på toppen af en brækkende bølge og følte at pagajen slet ikke havde fat i vandet - lidt scary, men sjovt. GPS'en fortalte om en topfart på 13,6 km, og det  var 3 gange så hurtigt som turens gennemsnitfart. 

På et tidspunkt sagde Jan at han holdt lidt igen - hans åre knagede, og han havde ikke lyst til at knække den.

Resten af hjemturen var en ren walk over med bølger og vind i ryggen. En enkelt vindsurfer nød også blæsten





Åbent hus for 60 +
Vi starter snart 60+ i NKC og havde i den anledning inviteret til åbent hus. Det blev en stor succes med 30-35 fremmødte. Det bliver spændende at få gang i en flok jævnaldrene.


Tur med Kurt

på 60+ åbenthus dagen fik jeg en længere snak med Kurt, der lige var gået på pension. Han havde købt en kajak, og var meget ivrig efter at komme en tur ud i den. Jeg inviterede ham med på en tur. Thomas, der er EPP2 instruktør var med på turen, så sikkerheden var i orden. Vi roede ca 10 km, og Kurt gav udtryk for stor begejstring - han skal nok få glæde af kajakroning - og NKC skal nok får glæde af ham. 

Instruktør 1 kursus i Kalundborg
Som en af initiativtagerne til 60+, vil jeg gerne være en del af skolerne, så jeg har meldt mig til et kursus og senere til en instruktørsamling. DKF bakker som initiativtagere op om projektet og har sogar betalt for kurset.

Det var et rigtig godt kursus med et par gode instruktører - Jes og AK - og 6 engagerede og flinke medkursister. Vi fik mange gode tip om undervisning af begyndere i kajak - det vil være alt for omfattende at komme ind på her. Men mantraene var: "Den gode oplevelse", "Vis- forklar - øv", "Få focuspunkter" og "Se på det positive". Ikke noget der i og for sig kan overraske en gammel underviser, men det var helt sikkert godt at prøve på sin egen krop Tag selv på kursus :-)
Ud over kundskaberne lærer man også en masse flinke mennesker at kende, så det er en fin måde at udvide sit kajaknetværk på. I pauserne og ved måltiderne blev der snakket meget om kajakker og klubliv.

I NKC har vi plasticklubkajakker og billige skivede pagajer - et par deltagere fra Rungsted havde medbragt en Nigel Dennis Pilgrim glasfiberkajak og delbar Werner kulfiberpagaj. Sådan er livets goder jo ikke ligelig fordelt.
Vi boede på Kalundborg Vandrehjem - et sted meget langt fra de vandrehjem jeg husker fra min ungdom. Der er fine familieværelser med toilet og bad, og på buffeterne stod der lækker økølogisk mad.

Vi bestod alle og fik individuel evaluering. Jeg fik ros for engagement, tydelighed i undervisningssituationer, for at give masser af positiv feedback og lyst til at afprøve nye ting. Jeg skulle arbejde med min smidighed og huske ikke at snakke for meget.

Alt i alt en "top dollar" oplevelse jeg godt kunne finde på at følge op med med andre kurser.

Ingen kommentarer: