lørdag den 5. juli 2014

Knudshoved Odde

Endnu en gang tog jeg på tur med min gode romakker Jan. Vi tog af sted fra Karrebæksminde og roede i flot vejr langs enø og Dybsøs klinter mod Svinø
Snart rundede vi den sidste klint og kunne gå i land på Svinø
Her har NKC en grund med toilet, borde, bænke, bålplads og masser af græs at slå telt op på. Klubben har søgt om at få lov til at bygge et shelter, men har desværre fået afslag på både ansøgning og anke.
Mens jan slog telte op, gik jeg i gang med madlavningen. Som noget nyt prøvede jeg at bage brød i min lille ABU rygeovn - dejen havde jeg taget med hjemmefra.
Det tog sin tid, men jeg fik et par dejlige flutes ud af mine anstrengelser. Varmen blive dog centreret ret meget over spritbrænderens flamme, så der skal eksperimenteres lidt med en varmefodeler - måske en lille vægflise kan gøre det.
Kelly ketlen stod for vvandkogningen til aftenkaffen, mens de medbragte skrubber blev røget i rygeovnen
Når der dertil tilføres en mørk tjekkisk øl og en hjemmelavet salat, opstår der let et herligt måltid.
Næste morgen var vi tidligt oppe og allerede klokken 8 stak vi til søs. Der var lidt strømsøer i udsejlingen, men hurtigt roede vi på nærmest fladt vand, med vinden mildt i ryggen mod Avnø Fjord
Her var der som sædvanligt sæler, men noget usædvanligt lå de på Rønnen - sikkert fordi de havde unger
Vi blev spottet på lang afstand, og de nysgerrige dyr var hurtigt ude hos os
Der var usædvanligt mange sæler i vandet, og enkelte af dem vovede sig meget tæt på os.
Efter besøget i sælland roede vi over til Knudshoved Odde og tog turen til spidsen.
Den ser måske ikke ud af så meget fra søsiden, men det er et herligt sted 
Vi gik i land på sydsiden og nød vores frokost.
Bundgarnspælene var besat af skarver, og det var sjovt at se hvordan der tilsyneladende er et hierarki blandt fuglene. Nogle skarver ankom og kommanderede en af de tilstedeværende artsfæller væk, mens andre der prøvede samme taktik måtte flyve videre uden at få en pæl
På toppen af spidsen står en pæl som er blevet brugt til TrianguleringEfter en times tid tog vi af sted igen. turen gik langs syudsiden af Odden til Draget, hvor vi bar kajakkerne over og satte kursen mod Karrebæksminde. Der var lidt hyggelige bølger undervejs, men desværre samlede en stor sort sky sig bag os mens den knurrede lidt. Med udsigt til tordenvejr bliver man meget motiveret for at få lidt fart i kajakkerne, og snart var vi tilbage i Karrebæksminde. Det blev heldigvis ikke tordenvejr hvor vi var, men en ordentlig skylle fik vi da. Men pyt, kajakroning er vandsport og vi havde begge en vandtæt sommerjakke på.
Her var der gang i marked på havnen, men inde bag lystbådehavnen åndede alt fred og idyl, og Jan og jeg kunne takke hinanden for en dejlig tur, der blev på 44 km.

Ingen kommentarer: