onsdag den 25. juni 2014

Holmgang

Det hjalp på vejret at slippe af med heksene. Dagen efter Sct Hans var det flot vejr da jeg roede af sted fra stranden ved Ulvshale
Planen var at ro uden om den store sandø - Ægholm -og Nyord, for derefter at sætte kursen mod Stege, hvor jeg ville mødes med min viv. Belært af erfaringer roede jeg langt fra land for ikke at gå på grund. På en lang strækning roede over den flotteste sandbund og følte mig hensat til en anden verden.
Snart tonede Ægholmen op forude, og jeg roede i behørig afstand langs kysten og nød synet af mange fugle: måger, strandskader, edderfugle, klyder, terner, gæs, skarver mm. Min lille vandtætte kikkert gør god gavn sådan et sted.
Da jeg nåede den nordlige spids lagde jeg mærke til at skyerne havde samlet sig til en mørk klump inde over Sjælland, og toppen af dem byggede godt opad. Snart lød da også den karakteristiske rumlen af torden.
5 km fra andet land end en flad sandø, som jeg ikke måtte gå i land på, fik jeg travlt. I stedet for at ro mod "mørket", satte jeg kursen mod broen mellem Nyord og Ulvshale. Gik det helt galt med vejret, kunne jeg bestille afhentning der.
Da jeg nåede frem, så det knapt så mørkt ud, og jeg havde længe ikke hørt nogen tordenskrald, så jeg besluttede at ro rundt om Lindholm, inden kursen blev sat mod Stege.
Ved Lindholm blev jeg et stykke vej fulgt af en sæl, men hver gang jeg hev kameraet frem, dykkede sælen.
Færgen kunne dog ikke sådan dykke, så den fik jeg et fint billede af. På Lindholm ligger en forskningsstation, så der må man heller ikke bare gå i land.
Turen fra Lindholm til Stege var ren paraderoning med vinden i ryggen. Alle sorte skyer var længst væk, og jeg nød turen i fulde drag. Hvor er havkajakroning dog en dejlig ting.
GPS'en trak dette spor

I Stege nød jeg en dejlig frokostDavids Cafe sammen med Karin - et sted jeg ikke kan rose nok. Prøv det!

Turen var på 21 km

Ingen kommentarer: