lørdag den 2. maj 2015

Enø rundt i hagl,blæst, sol, torden, havblik og bølger

Første maj fejrede Jes, Jan og jeg med en tur rundt om Enø.
Jes og jeg roede fra Næstved. Da vi kom ud på fjorden var det nærmest havblik og solen skinnede dejligt på os.
Vi nød livet og det flotte syn af en jagende rørhøg på engene ved Stenbæksholm.

Snart mødte vi Jan der var roet af sted fra Enø for at mødes med os. Vi aftalte at ro en tur mod Bisserup, men havde dårligt fået fart i kajakkerne før vi så en havørn bakse med et eller andet på Gavnø.
Den opgav at flyve væk med hvad det nu var, og satte sig i stedet til spise på stranden.
Vi lå andægtigt på afstand og nød synet, indtil den store fugl havde fået nok - om det var af mad eller nysgerrige tilskuere vides ikke
Turen gik videre i sol på spejlblankt vand indtil vi nåede Karrebæksminde. Her brød et gevaldigt uvejr ud, og vi blev bombarderet med ærtestore hagl.
Vi var ikke længe om at blive enige om at søge nødhavn og besøge bageren til en gang kaffe og basser. En dyr fornøjelse, men vi nød at sidde ved siden af en tændt brændeovn og dryppe af i vores tørdragter. Jan var glad for sin bredskyggede hat, når vi andre sagde av, når haglene ramte vores ører.
Da kaffen med påtår var drukket og haglvejret holdt op, var det tid at komme videre. Det havde blæst en del op fra nordvest, så vi droppede turen mod langs kysten. I stedet besluttede vi os for at tage rundt om Enø. Så havde vi medvind på søsiden og modvind i de lidt mere beskyttede fjorde på vejen tilbage.
Først skulle en gevaldig modstrøm i havnen lige overvindes og havnemolerne rundes.
Begge dele klarede vi fin stil, og snart sad vi i bølgerne. De var egentlig store nok til surf, men de kom meget tæt efter hinanden, og hver gang jeg bankede tempoet op til surf og fangede en bølge, var spidsen af kajakken i bølgen foran mig og blev bremset af den.
Turen langs kysten var fin med medsø og -vind. Den eneste grund til lidt bekymring var dog et par lyn og lidt rumlende torden. Vi holdt os tæt på kysten, klar til at gå i land hvis tordenvejret kom vores vej.

Det gjorde det dog ikke og vi gik i land på Dybsø for at spise frokost. Vi fandt et sted med læ og sad der tilpas længe til at vinden lagde sig fuldstændig.
På turen tilbage over fjordene så vi en lille skypumpe på undersiden af en meget mørk sky. Skægt nok omtalte aftenens vejudsigt (hvor de jo er fantastisk gode til at fortælle om hvordan vejret har været) fænomenet og viste et billede af en. Mit billede er ikke så godt - den var langt væk - men den kan ses lige til venstre for regnområdet nær midten af billedet.
Kiggede jeg til venste var der fin blå himmel, og..
kiggede jeg til højre hang der store skyer inde over Sjælland. Da vi sagde farvel til Jan ved sejrenden mod Næstved, havde det igen blæst lidt op. Denne gang fra sydvest, så vi havde vinden i ryggen hele vejen hjem.

Kort før kanalen øvede vi lidt rul. Jeg måtte irriterende nok ud af kajakken et par gange, men så trænede vi heelhook redninger.