tirsdag den 28. juli 2015

Gotland

På en ferietur til Gotland havde jeg kajakken med. Det blev ikke til så mange ture, men jeg fik da roet 47 km på lidt forskellige steder. Jeg har nu roet over 13.000 km i mine havkajakker.
Den første tur var på nordsiden af øen, hvor jeg roede langs en flot kalkklippekyst, mens fruen fandt fossiler på stranden.
Da jeg på et tidspunkt skulle i land og lette det ene ben, fandt jeg også en del store og spændende forsteninger.
Vi havde på et tidspunkt været på en flot huletur ved Bummelunde. Der så vi en troldetand i klippen. Jeg fik øje på en anden del af troldens anatomi i klinten.

Næste tur udgik fra Suderstrand på Fårø lige nord for Gotland.
Vejret var bedre og jeg nød naturen og fuglelivet
Vendepunktet var øens nordligste punkt, hvor et fyrtårn - stadig i aktivitet - advarer om klippeøen
Selv som kajakroer måtte jeg passe på sten og klipper. Flere steder var der meget lavvandet langt ude fra kysten, og da istiden har efterladt en del sten, så der skulle holdes godt udgik.
Andre steder var der de fineste strande. Men det lykkedes da mig at få ramt en sten med min finne, og så sad den fast.
Det viste sig at den var meget slidt og knækket ved "hængslet" oppe i finnekisten. En Leatherman, en pind limet ind i skyderen, gaffa i de rigtige farver :-) og lidt fingersnilde fik klaret en repearation, så jeg kunne ro videre med en virksom finne - dog med lidt reduceret udslag.
En enkelt rotur måtte jeg afbryde da en heftig byge både både blev ledsaget af en skypumpe samt lyn og torden.
Vejret skiftede meget, og på den sidste tur roede jeg af sted i fint vejr og surfede hjem i overskyet og rygvindsblæsende vejr.

Ingen kommentarer: