fredag den 5. august 2016

Ro-weekend med Troels og NKC - Lørdag

NKC havde inviteret til weekend på klubbens grund på Svinø, og jeg havde inviteret min gode ven Troels med. De første roere tog af sted fredag aften, men Troels og  jeg kunne først lørdag.
Susanne og Kurt fra klubben roede af sted kl 8, og 20 minutter senere havde Troels og jeg fået pakket kajakkerne og roede efter dem. Selv om vi kun skulle af sted 2 dage, havde vi næsten lige så meget med som til en lang tur. Det er kun mad og vand der ikke var så meget af.
Det gik fint fremad i de tungt lastede kajakker, men da vi kom til Karrebæksminde skulle der arbejdes. Strømmen var for indadgående og noget af det kraftigste jeg nogen sinde er stødt på. Det krævede hårdt arbejde og kvikke reaktioner at drive kajakkerne frem gennem strømhvirvler og modstrøm. Troels mente at vi ikke var kommet igennem hvis der også havde været modvind.
Der var de sædvanlige refleksbølger ved molehovederne, men ikke noget der kunne ryste os. Vi satte kursen efter pynten med klint, hvor vi lige ville strække ben. Planen  blev dog lavet om da vi så Kurt og Susanne foran os.
Vi fik først indhentet dem ud for Enø Overdrev - de havde ikke været i land,  og vi blev enige om at holde en pause på Dybsø. Her er der fin sandstrand af lave landgang på.
Efter afgang delte vores veje sig. Kurt og Susanne roede ind på fjorden, og Troels og jeg satte kursen mod Rønnen.
Her er der en god chance for at se sæler. De brillerede dog ved deres fravær denne dag, så vi satte kursen mod Draget på Knudshoved Odde.
Her gik vi i land og holdt frokostpause. Som altid undrede jeg mig over at den smalle landtange ikke bliver skyllet væk af havet - specielt når man ser hvor meget det gnaver af de forskellige klinter rundt omkring.
Vi kunne se at vinden ville være lige mod på sydsiden af Odden, så vi blev på nordsiden, da vi roede videre. Her fik vi også modvind, men der var i det mindste ikke bølger, så vi kunne forholdsvis let se de mange sten, der er på strækningen.
Undervejs mødte vi 6 NKC roere. De kunne fortælle at det gik lystigt for sig med bølger ud for spidsen af Odden.
Efter en kort snak roede vi videre, og snart kunne vi selv se at revet udløste en pæn brænding. Heldigvis kom bølgerne imod os, så det var ikke så svært at ro gennem de mange sten der ligger på revet.

Vi gik i land i - det der på NKC-sprog kaldes - Peter Pan Bugten lige efter den karekteristiske knold på spidsen af Odden. Det plejer at være et fantastisk lækkert sted, men denne dag lå der en del rådden ålegræs i vandet og gav det hele et grumset udseende og en ubehagelig lugt. Hvilke lidelser må man ikke gå igennem for at lande på en sandstrand?
På vej mod knolden gik vi forbi et stort brombærkrat, og selv om de fleste bær var små og ikke til at spise, var der alligevel nok modne bær til at vi kunne spise alle dem vi havde lyst til - lækkert!

Troels havde aldrig før været på stedet og var behørigt imponeret af det. Det er også en udsigt man ikke har mange steder. Vand til (næsten) alle sider og land mange steder på horisontlinien.  Begge Storestrømsbroer og Storebæltsbroen kan ses sammen med en masse øer. Det kan anbefales at have et kort og kompas med, hvis man vil lokalisere øerne.
Vi roede tilbage med vind og bølger lige i ryggen. Vi fik lidt surfture, men det varr svært at få de tungt lastet kajakker op i fart, når bølgerne skulle fanges.

De var også tunge at få båret over draget, men det gik. Kursen blev nu sat direkte mod Svinø Havn. Bølgerne kom lige fra siden, men vi lavede den aftale, at hvis de blev for slemme ville vi dreje ind mod Avnø Fjord hvor jeg vidste at bølgerne ville være mindre.
Det gik dog fint, selv om bølgerne nogen gangede klaskede så hårdt mod kajaksiden at jeg fik vand ned ad nakken. En fuldt lastet kajak er tung at bære, men den ligger meget stabilt i vandet, og efter en god times tid havde vi krydset de ca 8 km fra Odden til Svinø.
Herefter var det bare at komme ud af kajakkerne, få slæbt udstyr og kajakker op på klubbens grund, få etableret lejr og nyde aftenen med mine klubkammerater.

Det blev til 38 km på loggen.