mandag den 22. august 2016

Solotur rundt om Enø

Da august endelig bød på en sommerdag, måtte jeg af sted i kajakken. Jeg roede fra klubben ved middagstid og satte kursen langs kanlen mod Enø. Jeg var ikke den eneste der var på vandet den dag. Hele tiden kom der både den ene og den anden vej.
Efter en frokost i Karrebæksminde sammen med fruen, var det tid at komme videre. Jeg havde besluttet mig for at ro Enø rundt i det gode vejr.
Der var usædvanligt roligt vand mellem molehovederne, men stadig stor trafik. Føreren af denne speedbåd så noget skeptisk på mig, da jeg dukkede op bag molehovedet. Jeg roede også i den gale side af sejlrenden.
Det rolige vand fortsatte. Der var kun lidt småkrusninger fra gammel sø og den lille smule vind der lige gjorde at det ikke var alt for varmt at ro af sted i solskinnet.
Snart dukkede yndlingsstedet - klinten ved gennemsejlingen mellem Enø og Dybsø op. Strømmen var med mig, så jeg tog en lille pause i kajakken, mens den drev ind på fjorden bag øerne.
Det var ret højvandet, så jeg prøvede at ro langs Enø. Der er ikke meget vand, men jeg har roet turen før. På et par af sandbankerne stod der store flokke af små vadefugle, og på standengene var der en del gæs.
Det gik fint med at følge kysten i ca 50 m's afstand. Der var kun en kort strækning, hvor jeg ikke kunne få hele årebladet i vandet. Jeg nød meget at sidde og se på lyseffekterne på sandbunden. En gang imellem kunne jeg også se på vandoverfladen at store fiske svømmede rundt. Jeg så ikke fiskene, men mon ikke det er multer.
Efter et par timers roning var det tid til afriming. Det skete på østspidsen af Lindholm - det var nu også rart at få strukket benene og rettet den ømme ryg op.
Øm ryg eller ej - det forpligter at have at have en rullebøje, så jeg måtte rundt et par gange da jeg nåede frem til den. Det gik - trods det stive kadaver - nogenlunde. Jeg kom da op begge gange, men følte ingen trang til at udsætte ryggen for mere træning trods det varme vand.
Ved kanalens munding mødte jeg Marius, der havde været på tur med et par gamle venner fra studietiden. De havde været på Svinø og overnattet.

Det blev til 25 km i flot, flot vejr.

Ingen kommentarer: