mandag den 21. januar 2019

Vintertur til Avnø

Gennem flere år har det været tradition i NKC at tage på vintertur til shelterne i Nokkeskoven på Avnø. Turen afholdes gerne så tæt på en fuldmåne som muligt.
Starten på årets tur gik fra Svinø, hvor vi satte ud i en kraftig strøm efter at have pakket kajakkerne med lune soveposer og andet vinterudstyr.
Efter strømmen ved Dybsø kom vi ud i lidt mere åbent vand, og selv om det ikke blæste ret meget var der pæne bølger.
Vi var Tomas, Ida, Karin, Allan og undertegnede. Jan havde tyvstartet fra Karrebæksminde og var allerede landet ved shelterne. Allan var debutant på ture og havde ikke den store erfaring med at ro i bølger. Han tacklede de pæne bølger i fin stil, og snart roede vi ind på roligere vand i Avnø Fjord
Her blev vi mødt af mange sæler i vandet. De kiggede nysgerrigt på os fra nær og fjern, men det lykkedes ikke at få et skarpt billede af dem. Det lidt disede vejr udfordrede mit lille kamera.
Det tog ikke så lang tid at ro til Avnø, og snart gik vi i land. Et yngre par kom gående, men de havde vist regnet med en kærestetur, for de valgte at gå videre og finde et sted for sig selv. Selv om vi fortalte at vi kunne stuve os sammen i det ene shelter.
Jeg havde aftalt at sove i telt med Jan, og da teltet allerede var rejst kunne jeg flytte ind med skum- og oppusteligt underlag og min Warmpeace 600 sovepose med fleece inderpose - jeg skulle ikke grene fryse om natten.
For ikke at fryse om aftenen havde jeg taget en Kansas keddeldragt med - og den blev jeg glad for. På intet tidspunkt frøs jeg andet end lidt på fingrene.
Tomas havde inviteret Michelle som kom vandrende fra Naturcenteret med en bageplade fyldt med lækre fastelavnsboller - de blev nydt ledsaget af mange rosende ord.
Snakken gik lystigt omkring bålet, selv om nogle tarvelige gæster havde stjålet det brænde og noget kakao som Karin havde lagt ud til os - og tydeligt markeret med et skilt at vi skulle bruge det.
... og lidt ud på aftenen supplerede månelyset pandelamperne
 ... mens bålets gløder varmede os.
Vi vågnede til en flot morgen. solen fik kæmpet sig gennem disen og sendte blege stråler mod os.
Trods den ringe højde på himlen, varmede strålerne os, og langsomt kom vi i gang med morgenritualerne.
Vi havde købt ind til engelsk morgenmad med bacon, pølser, æg, baked beans og brød.
Men baconen og halvdelen af pølserne var blevet væk, så den stod på müesli, æg et par pølser og baked beans. Lidt alternativt, men vi blev da mætte og klar til hjemturen.
I strålende solskin kom vi på vandet efter at have sagt farvel til Niels og Sanne, som var stødt til fra landsiden og havde overnattet sammen med os
Vi havde ikke roet ret lang tid før tågen lagde sig over fjorden
 Vi lå lidt spredt, men rykkede sammen og fulgte kysten så tæt som det lave vand tillod
Tilbage ved Svinø var der igen en forrygende strøm, men vi kom sikkert på land og fik sagt farvel til Jan, der roede til Karrebæksminde.