torsdag den 20. juni 2019

Sejltur

Jeg havde aftalt en tur med Jan, og nu skulle det prøves. Det var et af de sejl klubben har købt, og dagen var med let vind måden at prøve det af på. Hvordan skal det sidde? Hvordan styrer jeg med det? Osv.
Inden jeg nåede til afprøvningen af sejlet skulle jeg lige ud på fjorden. Det var nær gået galt for en baglænsroer var meget tæt på at sejle mig ned. En åre plaskede ned på min ene side, og jeg anede spidsen at en robåd på den anden - og så råbte jeg op. Han nåede at stoppe inden jeg fik vippet mig en med åren og kom så med en dårlig forklaring. "Jeg havde set dig, men troede du var længere inde i siden." Jeg skulle have roet under træerne, hvis han skulle have kommet forbi.
Sejlet kom heller ikke i brug med det samme, for på fjorden var der modvind. Jeg mødtes med jan og vi roede til Vejløstranden, hvor vi fik en tår kaffe og en bid brød.
Derefter roede vi over mod Enø, og så skulle sejlet sættes. Jeg havde monteret det lige foran cockpittet og havde snoren der holdt sejlet oppe om halsen. Det virkede, jeg drev fremad, men vinden var så svag at jeg kunne ro sejlet slapt. Det kan ses på billedet herover.
Tog jeg det med armene bag nakken, virkede sejlet fint. I de ca 3 m vind der var, drev kajakken langsomt fremad. Det var dog irriterende med snoren bag nakken, så den og sejlet blev gradvist rykket fremad. Til sidst sad styresnoren fast i remmen til sprayskirtet og sejlet så langt frem, som jeg kunne nå.
I den position virkede det fint, og min roning blev ikke generet. Der skal nok monteres en line det kan sættes fast i, så det ikke i tilfælde af et vindstød trækker sprayskirtet op. Sejlet gav i den lette vind meget lidt fart, og jeg kunne let ro så hurtigt at det blev slapt. Næste gang jeg prøver sejlet, bliver det i 5-6 m vind, og så må jeg se om jeg kan holde balancen - hvilket på denne tur ikke var noget problem :-). Det er let at slå sejlet op og pakke det ned under elastiklinerne på fordækket. Sejlet lå heller ikke i vejen for alm roning.

Det blev til 17 km - hvor jeg uden at skamme mig skriver dem alle på Rokort.

Ingen kommentarer: