mandag den 9. marts 2020

Ørn og mølle

Lørdag stod den igen på kajaktur. Jeg havde aftalt at mødes med Jan og Margit på fjorden. Inden jeg nåede derud hilste jeg lige på hr og fru And der sad og nød solen på et par pæle i kanalen.
Kort efter mødet med Jan og Margit fik Jan øje på en havørn der fløj lige imod os. Over os fandt den termik og begyndte at skrue sig op på himlen. To andre ørne kom til og fulgte snart efter den første opad. I løbet af kort tid var de små prikker på himlen.
Vi roede videre mod Nylandsmøllen og nød det gode vejr.
Med vinden i ryggen gik det raswkt af sted, og snart kunne vi se møllen over sivene. Det var meget højvandet, så vi gled forbi de mange sten på turen uden problemer.
Vi kom sikkert i land ved landgangsbroen. Den høje vandstand gjorde at den passede fint. Ved normal vandstand er den så høj at de færreste kan komme i land ved den.
Madpakkerne blev nydt i toppen af møllen. Jeg havde taget en Adventure Menu med. Det var en gryderet der skulle opvarmes i en pose med kemisk varme. Varmekilden til systemet er en pose med noget der reagere sammen med vandet og giver en masse varme fra sig. Systemet virkede fint, men gav ikke varme nok fra sig, selv om jeg fulgte vejledningen punktligt. Jeg har en portion til - den bliver pakket godt ind i isolernede materiale som fx en fleecetrøje - så må vi se om det virker. Selv om den var lunken smagte retten godt - og systemet er nemt at bruge.
Efter at have set os mætte på den flotte udsigt fra toppen af møllen gik turen hjemad. Jeg sagde farvel til mine ledsagere på den delen af fjorden der hedder Kragholm Strøm og roede mod Karlsgab. Kort efter at jeg var kommet gennem gabet lettede store mængder af gæs helt i i bunden af Fladstrand. Lidt langt væk til at fotografere, men det kan nok anes at der var mange - det var kun ca en trediedel der kom med på billedet herunder
Broen ved Gavnø blev passeret
Og en af turens mange hejrer fløj relativ tæt forbi - et lille vandtæt kamera bliver aldrig det bedste til fuglebilleder, men som en undrestregning i min kajakdagbog hjælper det hukommelsen til at huske situationen. Så kan jeg og andre nyde Jans billeder på hans blog.
Den 22 km lange rotur blev afsluttet påGammelåens blake vand.

Ingen kommentarer: