mandag den 21. september 2020

Sælsafari

Om søndagen tog min søn Martin og hans ven Oli sammen med Jes til Svinø. Jeg havde lovet at vi skulle ned og se sæler. 

Igen var vejret helt fantstisk. Efter lidt morgendis var det klaret op - faktisk kunne vi med det blotte øje se pylonerne på Storebæltbroen over 50 km væk. 

Vi roede ud til Rønnen, men der var ingen sæler. Til gengæld så vi et par havørne i luften over fjorden - og det er altid en oplevelse.

Da vi nærmede os området med sæler, dukkede de heldigvis op. Martin og Oli lå længe og nød selskabet med de vilde dyr.

Jes og jeg roede videre mod sheltene for at forberede frokosten. Her var der mange gæster - til fods og i kajkker - men der var et ledigt bålsted og snart knitrede flammerne som forberedelse til de gløder der skulle riste vores pølser - for selvfølgelig skulle vi have "hoddogere".

Martin og Oli kom som bålet var klar, og ikke længe efter var de første pølser klar. Mums! De unge mennesker var behørigt imponerede over den effektivitet os gamle havde lagt for dagen ved produktionen af hoddogerne. Men det er også et gennemprøvet koncept. Perfektioneret gennem et et par års arbejde.

På turen hjem blev vi igen mødt af sælerne. Et par træk af gæs og svaner i flotte formationer blev det også til inden vi var tilbage ved Svinø, hvor Oli og jeg rullede lidt inden turen var helt slut.

Undervejs tog jeg lige et par billeder af dragen Smaug. Den tegnede Martins datter da hun var 6 år gammel, og jeg malede den så på kajakken.

Når Martin satte fart i kajakken, så det ud som om Smaug fløj op af vandet.

Turen var på 18 km

Se alle billeder her

Ingen kommentarer: