onsdag den 11. november 2020

Efterårstur på Susåen

Sammen med Jens og Jørgen tog jeg en heldagsudflugt ned ad Susåen. Vi satte i ved shelterpladsen ved Vrangstrup. Vandstanden var så lav at vi måtte ud i åen for at få vand under kajakkerne.
Jeg frygtede lidt at der var passager hvor vi skulle ud af kajakkerne og trække dem. Men hele turen gik fint uden andre udstigning end ved pauserne og overbæringerne.
Turen var meget smuk. De fleste blade var blæst af de store træer, men alligevel var der masser af flot natur at kigge på. Turen ad denne mellemste del af Susåen byder på meget varieret natur. Snart er åen smal med hurtigere strøm, snart er den bred og flyder dovent af sted. Den lave vandstand gjorde at vi kunne se de mange gydesteder der er etableret, men også at vi skulle passe på sandbanker ved de mange sving turen byder på. Jørgen var glad for sit ror, Jens var glad for sin snurretop af en Frej, og jeg måtte arbejde med kastning og styretag i min Tiderace.
Efter 14 km nåede vi frem til Tystrup Sø hvor vi holdt en lille kaffepause. Jens bød på frøsnappere - tak for det. 
Vi kunne se bort fra skiltet, men kunne dog se frem til 7-8 km med modvind.

Den klarede vi i fin stil og snart var vi tilbage i ådalen og skånet for vind. Frokosten nød vi ved Skejby inden turen gik videre mod Holløse.


Efter overbæringen ved Holløse skal mølledammen passeres. Jens hobede på lidt leg i det forsendelse vand ved opsætningen, men der blev han skuffet.
Den nederste del af Susåen ligger i lidt mere åbent landskab, så der fik vi vinden at mærke. Specielt ved stykket ved Nåby var vinden lige imod. Jeg satte turboen til for at se om jeg kunne holde til det. Det kunne jeg - til en vis grænse (Se sidste billede), og vi var nu på den sidste del af turen. Den er præget af fire broer - personlig synes jeg at den gamle jernbanebro er den flotteste.
Det tiltagende mørke gjorde det svært at fotografere, og Jens havde pandekagen fremme ved overbæringen på Kranøen.
Nu manglede kun et par gennemsejlinger af et par vejunderføringer, Næstved Havn og et par km kanal før vi var fremme.
NKC blev nået efter 42 km. Jens viv Marianne hentede ham og kørte Jørgen op til hans bil ved Vrangstrup. Jeg kunne lægge kajakken på plads, tage et bad og inspicere mine "slidskader".

Ingen kommentarer: