tirsdag den 17. november 2020

Solotur til Karlsgab

Udenfor var det rigtig novembervejr med rusk og drivende skyer, og jeg havde egentlig forskanset mig på sofaen, men jeg måtte ud og ro en lille tur. Da jeg skulle vælge kajak blev det Black Pearl der var den foretrukne. Inden jeg kunne komme af sted måtte jeg lige smide neoprenstøvlerne - 2 x str 47 er der ikke plads til under perlens lave fordæk.

Kanalen lå i læ, så det gik raskt derudad i den hurtige kajak.
Undervejs var der dog tid til at nyde de mange farver. Stolperne der sammen med kraftige net holder brinken tilbage har set deres bedste dage.
Da jeg nåede ud på fjorden var der lidt huller i skyerne. Jeg valgte at følge kysten langs Ydernæs og stak ind i udløbet fra Even åen. Selve åen er en lille bæk, men udløbet vidner om tidligere tiders storhed. Udsigten i modlys var flottere end billedet viser.
Jeg fortsatte langs kysten på Vejløsiden over for Gavnø. Det forstyrrede nogle fugle der puttede sig i sivene. Svanen holdt godt øje med mig mens den med motoren godt i gang padlede forbi mig.
Der var flittig trafik til julemarkedet på Gavnø - baronessen er jurist så lidt Corona forhindrer ikke et arrangement på godset - men da jeg kom ud på Fladstrand generede det mig ikke.
Solen begyndte at se lidt frem gennem skyerne, og da jeg nåede Karlsgab skinnede den sågar.
Hjemad var der medvind - og tusindvis af gæs over engene langs kysten
Den store flok lettede tre gang i løbet af den korte tid det tog at ro tilbage - måske var en af de lokale havørne ude at flyve. Det plejer at kunne få gæssene til at lette. Det var ikke kun gæs jeg så. Der var masser af ænder, viber, hejrer, skalleslugere, blishøns, et par musvåger og en tårnfalk plus mange andre store og små fugle at se på. Fedt!

Det blev til 15 herlige efterårskilometer.

Ingen kommentarer: