onsdag den 8. august 2012

Bølgeleg

Da det blæste voldsomt fra sydvest foreslog jeg at vi tog til Karrebæksminde og legede i bølgerne i stedet for at ro en tur. Jesper, Kim og Henriette var friske til at lege og Lis tilbød at køre os derud - og evt hjem igen.

Der var ikke mange badende ved stranden. En enkelt kitesurfer legede i bølgerne og snart var vi klar til at gøre det samme. Inden vi satte til søs var jeg lige over at sige til livredderne at de ikke skulle suse ud og redde os hvis vi væltede - det regnede vi lissom med. Hvis vi mod forventning fik brug for hjælp aftalte vi at vi vinkede med armene og evt pagaj. Det fandt redderne var en fin aftale.

Heldigvis fik vi ikke brug for hjælp. Godt nok kæntrede alle andre end Jesper, men det skete tæt ved land i den inderste brænding, og vi kunne grinende gå i land.

Min første tur ud i bølgerne blev noget strabaserende. Jeg havde fået sat fodsparket lidt for langt fremme i den Scorpio jeg havde taget med. Og da jeg skulle arbejde en del med balancen på vej ud, måtte jeg bruge lårmuskerne meget. Jeg skal også love for at alle romusklerne kom på arbejde i den kraftige modvind.

Frem seks gange roede jeg igennem skummende bølger - de højeste slog lige ind i ansigtet, men pludselig var jeg igennem brændingen og roede nu i de største bølger jeg nogensinde har roet i. Jeg vil vurdere de højeste til at være et par meter høje. Det var dejligt at mærke at min balance var fin - på det første stykke måtte jeg bruge  en del støttetag, men fri af brændingen gik det fint med at ro Scorpioen, der ellers er noget mere levende end min SeaBird Expedition. Den er til gengæld lettere at dreje med, så det helt fint at jeg havde valgt den.

Den første tur indad kom jeg ikke højt nok op i fart - tøsedreng - og det lykkedes ikke at fange nogle af de store bølger. Der kom dog fart på i brændingen hvor jeg fik en fin surftur, og også fik vendt så jeg kunne ro udad igen. Vinden holdt en lille pause - og jeg havde fået lidt mere selvtillid/mod - så det gik noget hurtigere udad. Jesper og Kim hoppede op og ned som et par propper, og jeg prøvede at tage et par fotos af dem. De var dog for langt væk til at jeg kunne tage gode billeder, mens jeg sad og stabiliserede kajakken med en hånd på pagajen og kameraet i den anden. Det lykkedes at fange et par af de store bølger på vejen ind - en af dem fangede dog også mig, da jeg prøvede at dreje midt i dens brænding. Det var også tid for en lille pause på land :-) for det var ekstremt anstrengende at ro i blæsevejret.


Det blev til flere ture med vekslende held i surfen - og med en enkelt kuldsejling undervejs. På et tidspunkt havde vi fået nok sjov og roede ud til den sidste tur i bølgerne. Det blev den bedste surftur for mit vedkommende. Flere lange ture ude i de høje bølger, og en tur med brændingen helt ind til strandkanten.

Vi var alle gennemblødte, så Lis pakkede sæderne i bilen godt ind i tæpper, da vi efter at have pakket kajakkerne kørt hjem.

2 km skrev jeg i loggen

Ingen kommentarer: