lørdag den 2. februar 2013

Første tur med åren

Efter længere tids møgvejr var der endelig gået hul på isen på fjorden og med en vejrudsigt der lovede sol var vi hele 7 roere der mødtes lørdag kl 12 til en rotur. Det var min første tur med åren, og inden vi tog på vandet sammenlignede jeg min åre med et par prof lavede årer. Den var faktisk lige så pæn som dem, men noget større i  bladareal og en smule tykkere.

Jeg har tidligere oplevet at årer at de ikke havde så godt "fat i vandet" som min pagaj, men de store blade på min åre havde stort set samme greb i vandet som pagajen. Jeg oplevede heller ikke at den var mindre belastende at ro med, så jeg skærer nok lidt af enderne af den og høvler den lidt slankere. så skulle den gerne blive både lettere og mindre belastende for mine ømme skuldre at ro med. Jeg laver nok også en af dagene en mindre åre, men mere om det senere. Jeg har haft stor glæde af at læse om roning med åre på Bjørn Thomassons fantastiske hjemmeside
Turen gik til Karrebæksminde med vinden skråt ind bagfra og solen glimtende frem bmellem skyerne. Et par havørne fløj lavt over fjorden, så alt i alt var der den perfekte kulisse for en vinterrotur.

Susanne som lige havde haft fødselsdag bød på kakao og kage hos bageren. Vi var en køn flok i tørdragter og neopren i det lille konditori, men folk tog pænt imod os og mente vi måtte være nogle seje nogle sådan at ro i kajak den første februar. Og det er vi da også ;-)

Efter pausen gik turen tilbage mod Næstved. Vi roede langs kysten for at komme lidt i læ for modvinden. Der var mange fugle der også søgte læ, men vi roede så tæt på land at de bare svømmede lidt ud og lod os passere. Havørnene fløj stadig rundt, men vi så dem ikke tage et bytte.

Snart nåede vi kanalen, og bedst som vi sad og snakkede om isfugle, så vi en flyve ind til bredden et pænt stykke fremme. Vi prøvede at snige os ind på den, men vi så desværre ikke mere til den fantastisk flotte fugl.

Tilbage ved klubhuset rullede Tomas lige et par gange. Jeg venter til næste søndags træning i svømmehal :-)

Rolængde 16 km

Ingen kommentarer: