torsdag den 28. februar 2013

Ørneshowet fortsætter

Tirsdag sagde vejrudsigten at der ikke ville være så meget vind, så jeg tog en tur på fjorden. Der var ingen vind, men det var ret diset - og derfor heller ikke det bedste vejr til fotografering, selv om jeg havde taget mit spejrefleks med 200 mm telelinse med. Det lidt kostbare kamera lå i en vandtæt Ortlieb pose godt bundet fast under elastikkerne på fordækket. Der gik ikke lang tid før jeg fik brug for det. En ørn jagede småfugle ved Gavnø. Med et heldigt skud -hvor den var over træerne - fik jeg et billede af den. Den fangede tilsyneladende en fugl og fløj ind og satte sig på marken.


Der var masser af fugle på vandet og i luften i luften. En lille flok måger fløj lige forbi næsen af mig.


Og tre skarver kom forbi - de ville dog ikke for tæt på mig, så de drejede væk.

Kort efter kom en anden havørn flyvende fra Lindholm mod Gavnø - om den havde set makkerens fangst og skulle over og prøve at tilkæmpe sig en bid, melder historien ikke noget om.

Jeg roede op langs Lindholms sydside og fik snart øje på en tredie ørn der sad i toppen af et træ.

Der fik den ikke lov til at sidde ret længe
En flok kragefugle jog den væk - og ikke kun den, men også en anden en der havde siddet så jeg ikke kunne se den - jeg fik dog ikke noget billede af de to ørne i luften.
Men showet blev ved. I den anden ende af den lille lund på Lindholm sad en ørn i toppen af et grantræ
og endnu en tronede på jorden.

Det var meget lavvandet, så jeg roede mod Karrebæksminde, for ikke at få ridset min nye kajak på en af de mange sten der ligger i vandet. Og minsandten om ikke jeg fik øje på en jagende ørn helt ude ved badebyen. Den slog ned på vandet et par gange, og endte med at blive jaget væk af tre måger.

Den fløj i en stor bue uden om mig og fortsatte i 1-2 meters højde over vandet mod Lindholm. Det skabte noget panik blandt fuglene på vandet, men ørnen ville tilsyneladende nu bare væk fra mågerne.

Den satte sig på Lindholm et stykke tid, inden den fløj ud og tilsyneladende snuppe frokosten på den veldækkede fjord. Det var dog alt for langt væk til jeg kunne få et billede af det.
Senere kom jeg tættere på den kæmpe flok småfugle der lå midt på fjorden. Den kan ses som en sort streg på vandet. Flokken består af blishøns, trolænder, hvinænder, sikkert andre ænder jeg ikke kan genkende og svaner. Jeg tror aldrig jeg har set så mange småfugle på fjorden som denne vinter.

Det forklarer måske tilstedeværelsen af de mange ørne. Hvor mange forskellige jeg så i dag, ved jeg ikke. Jeg så helt sikkert 5 forskellige, men et par dage før havde fuglekiggere set 10 forskellige ørne på fjorden.

På en skala fra 1-10 lå dagens oplevelse på et stort 9-tal. Havde solen skinnet, havde det været en ren 10-er. Og så var billederne også blevet lidt bedre

Rolængde 13 km

Ingen kommentarer: