fredag den 21. juni 2013

Enø - Glænø og retur

Efter nogle herlige dage med børnebørnene i campingvogn i Karrebæksminde var det tid til en tur i kajakken.   Jan og jeg havde aftalt en rotur fra feriebyen. Han lagde ud hjemmefra, og jeg trillede ned til stranden med min nyindkøbte kajakvogn.
 Vi mødtes ved molehovederne og besluttede at ro vestpå langs den flotte kyst mod Bisserup.
I lang tid lå vi et stykke fra kysten, men jeg ville ind og tage et par billeder fra lidt tættere hold. Vi var begge enige om at klinten ved Klinteby er noget af den flotteste kyst vi har på Sydsjælland - og det siger ikke så lidt.
Men klint, skov, buske, skred mm er en meget flot cocktail.
 Da vi kom til et stykke sandstrand ved Frederikskilde gik vi i land. Eller rettere - jeg tog en vandgang, da min ene sandal hang fast i cockpitkanten, da jeg steg ud af kajakken. Ikke videre elegant - heldigvis var vandet behagelig varmt.

 Efter en tår kaffe og en English Ale roede vi videre mod Bisserup.
Vi snakkede om at ro rundt om den lille ø Østerfed vest for Bisserup, men det var meget lavvandet, så vi fortsatte langs kysten. Jan fortalte at der var havterner på øen, og vi så da også flere af de store terner da vi holdt en lille pause ved udløbet mellem Østerfed og Glænø.
Jeg fik en lille snak med en fluefisker der prøvede at fange en havørred - dog uden held - inden vi satte kursen hjemad. Vejret var meget flot så vi tog en kurs næsten dirkete mod molehovederne. Her sagde jeg farvel til Jan og roede ind til stranden.

25 flotte sommerkilometer blev det til. Jeg trackede for en gangs skyld med Endomondo - i statestikken man læse at der var 45 m høje bølger. Det passer ikke helt - 45 cm er nok mere passende :-)

Ingen kommentarer: