fredag den 28. juni 2013

Endnu et par ture

Tur rundt om Gavnø med Jes. Jeg troede min rojakke lå i kajakken, så da vi blev ramt af en byge var det sgu lidt koldt i uldundertrøje og tynd rotrøje. Den varede heldigvis ikke så længe, så jeg kunne ro mig varm de det blev tørrevejr.
Vi holdt en kort pause ved Karlsgab - for f..... hvor er der smukt.
Da vi rundede Lindholm brød solen igennem, og vi havde fået vinden i ryggen. Livet blev pludselig rigtig skønt.
Jes trænede lidt entringer ud for Ydernæs.

Tur til Svinø med Kurt og Claus - store bølger foran stranden.

Vi skulle have været roet ned til Avnø for at se sæler, men 12 m vind holdt os inde på fjorden bag Dybsø. Claus ville godt prøve kræfter med bølgerne foran stranden.

Inden vi roede ud i dem øvede vi et par redningsøvelser roede. Claus er dykker, så han var ikke det mindste betænkelighed ved at vælte i vandet, og da han også var meget adræt gik øvelserne som en leg.

Bølgerne blev hurtigt større - de højseste var vel mellem 1½ og 2 m - men rookien Claus og undertegnede klarede dem i fin stil. Af og til brækkede de ind over os, og jeg rådede Claus til at dreje op i bølgerne, så han ikke blev hvirvlet af sted med dem.

Men på et eller andet tidspunkt skulle vi jo vende rundt - og det gjorde Claus så på mere end en måde. En høj, brækkende monsterbølge væltede ham, og tvang mig ud i mit livs støttetag. Claus ville godt prøve en cowboyredning, og kom faktisk helt ned i den vandfyldte kajak, men da hans pagaj sad fast i nettet foran ham, væltede han igen. Så lærte han ikke at sætte pagajen så fast. Der var tid til en heel hook redning inden han skyllede op på stranden, så snart var vi på vej tilbage til mere roligt vand.

Det var første gang Claus roede i store bølger, men også første gang jeg havde Tideracen ude i rigtige bølger, Vi havde begge en dejlig oplevelse i de lækre bølger ved Svinø Strand - nok det bedste sted at træne i bølger og brænding på Sydsjælland. Et rev sætter brændingen i gang langt fra land og på relativ dybt vand. Går det galt, kan man bare vade i land på sandstranden og stille og roligt gøre sig klar til at prøve igen.

Rolængde 16 og 7 km

Ingen kommentarer: