mandag den 5. april 2010

Påsketur

2. påskedag roede jeg en tur til Karrebæksminde. Jeg havde lånt Tomas Inukshuk og roede - som sædvanligt når jeg ror alene i de kolde måneder - på lavt vand langs kysten hele vejen derud, og det gav mulighed for at tage et billede af kirken og møllen i Karrebæk.
Et andet billede snuppede jeg af 3 lystfiskere, der prøvede at fange ørreder. Det havde ikke givet nogen fisk, men som en af den sagde: "Det er jo forventningens glæde. der er den største!".
Det kan heller ikke vare længe, før jeg skal ud og prøve min fiskekutter - min Dagger Blackwater 13.5 - som jeg nu har fået lavet et stripdæk til. Og nej det er ikke med en stang og en letpåklædt dame, men et dæk bygget af tynde trælister, så jeg kan sidde tørt og godt i kajakken.  Mere om den, når dækket har fået de sidste gange lak.
I Karrebæksminde var der ret støre strømdønninger under broen, og da jeg sad i en lånt kajak jeg ikke havde prøvet i bølger, valgte jeg at lade være med at ro under broen. I stedet vendte jeg skuden, hilste på en bekendt ved den meget besøgte bager ved kanalen og roede forbi fiskehandleren. Han er en dyr mand at besøge. Butikken bugner med lækkerier, og jeg kan ikke mindes at være kommet ud af den uden at have brugt mindst et par hundrede kroner.
Himlen over Næstved så meget mørk ud, og jeg belavede mig på en ordentlig skylle, men pludselig brød solen igennem. Jeg sad i rygvind og roede mod Gavnø og benyttede lejligheden til at tage en kop kaffe og spise et æble.

Ved Lindholm kunne jeg se 3 kajakker. Det viste sig at være Kirsten, Lene og Anette fra NKC. Jeg slog følgeskab med dem rundt om Gavnø og tilbage til klubben. Pludselig sad Lene og "legede" med en badeand!!! Det viste sig at være en badeand med påmonteret termometer. Efter lidt "leg" kunne Lene meddele at vandtemperaturen var 8 gr. Vi var enige om at blive i kajakkerne
Grunden til at jeg roede i en lånt kajak var, at jeg er på jagt efter en anden kajak. Min Touryak har tjent mig godt i et par år og har små 3000 km under kølen, men nu må jeg videre, og Touryaken er sat til salg. Det er dog ikke helt let at finde en kajak til en voksen mand. Inukshuken er der dog fin plads i, den er fin at komme ud af, den føles rimelig stabil og den kan flytte sig mærkbart hurtigere en Touryaken.

Rolængde 22 km

Alle billederne fra turen kan ses her

Ingen kommentarer: