lørdag den 9. april 2016

Store fugledag

Efter en dag med regn og rusk brød solen - som lovet af meteorologerne - igennem midt på eftermiddagen. Og meget passende lige på det tidspunkt hvor jeg satte kajakken i vandet for at ro ud og møde Jan på fjorden. Jeg havde taget min nye hule hjemmesnittede pagaj med, og den viste sig at være lækker at ro med.

Det ruskede stadigvæk, og vinden var lige imod hele vejen ud gennem kanalen. Da jeg nåede udmundingen i fjorden blev jeg lidt overrasket. Jan havde tyvstartet - det gode vejr var kommet tidligere til Enø hvor han bor, og han sad nu og nød solen.

Han fortalte at han havde haft en fin tur ind over fjorden med god surf ved båkerne. Vi valgte at ro i læ af Gavnø, hvor der var tusinder af gæs. Baronen havde igen i år sat plasticrovfugle på stænger, men det lod ikke til at genere gæssene. De kunne dog ikke lide det, når rovfugle fløj over dem. Et par musvåger fik dem på vingerne et par gange.

Da vi var kommet om på Fladstrand så vi en af havørnene svæve højt over vandet. Der var også her en del fugle og for nu at holde mig til de sort/hvide, så vi strandskade, edderfuglehanner og viber.

Turens pause holdt vi ved Karlsgab, og jeg havde både Kelly Kettle og kaffebrygger med - jeg havde glemt koppen, men så tidligt på sæsonen er det åbenbart svært for mig at huske alting. Vi snakkede om at det kunne være lækkert med en havørneoverflyvning - den har rede tæt på - men vi måtte nøjes med en kær- eller rørhøg,

Alt godt har en ende, og snart satte vi i vandet for at ro mod enø i modvinden. Den havde heldigvis lagt sig lidt, så det gik raskt fremad med koffeinet fra den gode kaffe i årene.

Ud for Lindholm skiltes vore veje. Jan roede hjem, og jeg langs sejlrenden mod Næstved. Selv om vinden havde lagt sig fik jeg dog lov til at smage på lidt surfbølger undervejs.

Der var også mange fugle at kigge på. Det er lige nu, det er muligt at se de flotte edderfuglehanner på fjorden. Når de har parret sig, siger de farvel til hunnerne og lever mandelivet på åbent vand.

Tilbage ved kanalen mødte jeg Stig, der lige var ude på en lille aftentur.

Jeg havde logget ud med Rokort app'en, men da jeg kom tilbage, kunne jeg se at den ikke var startet, så jeg måtte lige manuelt skrive de 19 km ind på Rokort, da jeg kom hjem.

Ingen kommentarer: