søndag den 28. november 2010

Fantastisk første vintertur

I et flot vejr forlod jeg NKC - alene, da ingen andre dukkede op til afgangstidspunktet kl 10. Det skulle vise sig at være synd for dem, for det blev en meget flot tur med store oplevelser.

Solen skinnede, da jeg roede af sted, men det var meget koldt. Jeg frøs på fingrene da jeg ikke havde fået mine kajakluffer med - jeg kunne ikke finde dem. I stedet havde jeg neoprenhandsker og Helly Hansen luffer på. Lufferne er meget glatte, og jeg havde i prioder næsten ondt i hænderne af at klamre mig til pagejen.

For 6 dagen siden blev jeg opereret i min venste hånd. Jeg var lidt spændt på hvordan den ville klare turen.
Når jeg ror alene om vinteren følger jeg kysten  - uanset hvor godt vejret er. Da jeg nåede campingpladsen De hvide Svaner, havde det blæst lidt op og jeg kom frisk fremad med vinden i ryggen. Det lykkedes mig at komme under den ret lange bådebro, men inden sad jeg lidt og nød den flotte himmel, der siden afgangen var blevet dækket med mørke skyer. Desværre er det svært at få ordentlige billeder af den slags med et lille vandtæt kamera.
Jeg var hurtigt ved Karrebæksminde, hvor jeg stak over kanalen og ind på det lave vand på den anden side. Jeg havde nu vinden imod mig, men det gik stadig pænt fremad . Solen kunne igen skimtes bag skyerne, og  da den kort efter brød igennem, varmede den dejligt.

Da jeg nåede over til Gavnø, fløj 4 hejrer rundt og gav mig lidt at kigge på ved siden af den flotte natur. Lidt senere sad jeg og nød synet af en køn lille troldand, der svømmede rundt foran min kajak. Men det blev alt sammen overgået, de en rød glente lettede fra sivene ganske tæt på mig. Jeg synes glenten er den flotteste rovfugle vi har herhjemme, så det var en meget behagelig overraskelse. Den fløj rundt et par minutter, og jeg sad i solen og nød fuglens flotte farver.

Da den fløj videre bagud, sad jeg og reflekterede lidt over synet af den flotte fugle og tænkte tilbage på dengang hvor jeg med et fjernstyret modelsvævefly cirklede i termik sammen med en glente. Jeg fløj modellen hen til vores flyveplads og landede svæveren. Glenten fulgte med ned i ca 20 meters højde, inden den konstaterede at den mærkelige fugle med de stive vinger ikke havde fundet noget spiseligt og fløj væk igen.
Pludselig kom glenten flyvende lige hen over min kajak. Jeg fumlede med luffer på mit kamera frem, fik tændt det og taget et billede af fuglen. Normalt bliver fugle - selv havørne - bare til en prik på himlen, men på billedet kan man tydeligt se den kløftede hale på glenten. Ved Karlsgab mødtes den med en anden glente, og sammen fløj de rundt over sivene foran skoven. Godt solen skinnede, for jeg sad bare stille og nød synet.
Mæt af oplevelser nærmede jeg mig Karlsgab og skulle koncentrere mig om ikke at søde ind i en af de mange sten der ligger inde ved land. Det blev nu ikke det eneste jeg skulle forholde mig til, for pludselig var der is på vandet. Det viste sig heldigvis ikke at være frosset sammen, men var nærmest et par cm tyk slushice, der lå i større og mindre flader, og det voldte ingen vanskeligheder at ro igennem det.
Da jeg var kommet igennem sten og is, så jeg den lokale havørn jagte blishøns inde over Fladvand - det var næsten for meget, men jeg tog da oplevelsen med. Det gjorde ørnen ikke - voldsomt mobbet af de mange fugle der sværmede omkring den afbrød den jagten og fløj sydpå.
Er der noget at sige til at det var en glad mand med is i skægget, deer vendte tilbage til NKC og lige fik hilst på holdet der skulle i svømmehal. Jeg takkede pænt nej til tilbuddet om at komme med.

Rolængde 21 km - samlet i november 115 km

PS - ingen problemer med nyopererede hånd, og fingrene fik et et par km's roning varmen. Heldigvis bliver det ikke meget koldere at ro kajak - for så fryser vandet til is. Og så indstiller jeg roningen.

Ingen kommentarer: