tirsdag den 30. juli 2013

Ny kajak

Jes ringede og spurgte om jeg ville med ned og se hans nye kajak - og så ku' vi jo også lige ro en tur. Den var jeg med på, så Jes kom forbi og hentede mig og min kajak inden turen gik til Roneklint, hvor en ny Kayman Fury lå og ventede på ham.

Fyryen passede Jes fint - jeg kunne god sidde i den, men der var ikke rigtig plads til benene - så det tog ikke så lang tid at handle. Min gamle sommerjakke er efterhånden utæt som en si - og den er kun 10 år gammel - men jeg fandt en tynd jakke. Og fik lige et par fine fritidsbukser med for en halvtredser.

Vi kørte ned til Roneklint Fyr hvor der er et naturrum, hvor der blandt andet kan læses om kanonbådskrigen mod englænderne, hvor 2 kanonbåde jog en engelsk fregat væk. Stedet er også meget velegnet at sætte kajakker i vandet fra, da der kan parkeres få m fra stranden.
Vi kunne ro forskellige steder hen - Præstø Fjord, Jungshoved rundt eller langs kysten mod Faxe Ladeplads. Det blev sidstnævnte tur vi valgte, og efter lidt forsigtig roning i det lave stenfyldte vand ved stranden krydsede vi sejlrenden ind til Præstø og roede langs kysten ved Fed Strand.
Her skulle Jes lige prøve om Furyen kunne rulle - det kunne den og Jes var en endnu gladere mand. Jeg har ikke haft stor succes med rulleriet siden de første succesoplevelser i svømmehal, så jeg øvede flittigt med Jes' hjælp. Det var et par gange tæt på, men jeg har desværre ikke helt fundet fidusen.
Kort før Faxe Ladeplads var det tid til en bid brød og en tår kaffe. turen gik derefter videre forbi havnen, der havde en besynderlig bølgebrydermole lavet af gamle betonpramme. De gav nogle sjove refleksbølger :-)
Lidt længere henne havde Jes' arbejdsgiver - den lokale ungddomsskole - et arrangement, hvor ung kunne prøv kræfter med forskellige former for vandsprort bl.a. kajakroning. Vi roede ind og hilste på og fik fyldt vanddunkene inden hjemturen.

Jeg foreslog et kryds direkte mod vores isætningssted. Jeg gik med på ideen selv om kryds ikke lige er hans fortrukne romåde - "det er sgu for kedeligt!", som han siger. Vi havde sigtet lidt forkert, men fik korrigeret og efter små 10 km gik vi i land ved fyret.

24 km blev det til.

Ingen kommentarer: