fredag den 11. juli 2008

Blekinge skærgård

Årets ferietur gik igen til Blekinge - og jeg fik igen smuglet en kajak med. Mest til at fiske fra. Og som det ses, lykkedes det at fange fisk. Største gedde var på ca. 4 kg. Jeg prøvede at ryge den i en nyindkøbt rygeovn fra Biltema. Rygningen gik fint, men den færdige fisk var meget, meget tør. Jeg tror jeg vil prøve at pakke fileter ind i bacon næste gang der skal ryges gedde. Jeg fangede også en del aborrer, men de var alle så små at de røg tilbage i vandet.Ud over min genfundne fornøjelse ved at fiske, var der ikke uventet en meget flot natur at sidde og kigge på. Desværre er det svært at fastholde indtrykkene med kameraet, men det er lykkedes meget godt på dette billede.
Der var også et righoldigt fugleliv at kigge på, og fuglene var så vant til trafik på vandet, at jeg kunne komme ret tæt på dem. Her er det en lille flok canadagæs der poserer på en sten ganske tæt på campigpladsen ved Ekenæs ud for Rønneby. Byen var i 1654 udsat for et blodbad mange gange større end det mere kendte Stockholmske Blodbad - og denne gang var det svenskerne der foretog etnisk udrensning af danskere.
I den mere kuriøse del af dyreriget finder vi denne blishøneunge - ren punk
På en af turene sejlede jeg et par kilometer op af Rønneby Å
På min sidst rotur så jeg dette mærkelige syn. Det viste sig at være en ung kvinde der trænede til et eller andet mesteskab livredning - ren baywatch, men hun kom hurtigt frem på sit surfboardlignende "fartøj". Jeg vil nu umiddelbart tro at en "sit-on-top" kajak ville være hurtigere.
Det blev i alt 81 km, der blev roet i et nørklet romønster - og 3 broer "erobrede" .
Herunder den mindste bro jeg er roet under. Jeg måtte ned og ligge i bunden af kajakken for at slippe igennem - det var ikke lykkedes i havkajakken.

Ingen kommentarer: