tirsdag den 24. juli 2012

20.000 rotag

På en fantastisk tur fra Ulfshale Strand til Møns Klint og retur blev det til ca. 20.000 rotag.

Det er de mærkeligste ting man tænker på på en lang rotur - og turen var lang. Det blev til 42,3 km ifølge min Garmin GPS, og da jeg bruger 47-48 rotag for at komme 100 m frem, siger regnestykket at  47,5 x 423 er lig med 20.092.

Heldigvis roede jeg sammen med Jens, og vi snakkede en del undervejs, så jeg begravede mig ikke helt i tal-nørderiet, men lidt skægt er det da :-) Jeg har i alt roet 9106 km - det giver ca. 4.300.000 millioner rotag. Jeg burde have skuldre og overarme som Hulken. Det har jeg dog ikke, så tilbage til turen.

Vi ville egentlig have roet til Hven, men en kraftig blæst fra sydvest aflyste den tur. I stedet valgte vi at tager læsiden af Møn, og det fortrød vi ikke. Det er en fantastisk flot og øde kyststrækning. Fra vi var væk fra sommerhusene ved Ulfshale så vi kun en pumpestation, et par tage bag nogle træer og et lille skur på den 20 km lange tur til trappen ved Høje Klint.

Landskabet vekslede fra sandtrand via stenstrande, skovbryn, jordklinter, bevoksede dale til Møns Klints imponerende formationer. På den første del af turen havde vi vinden i ryggen, men ved klinten smøg den sig den anden vej langs kysten, så vi havde til tider ret strid modvind.

På turen hjem havde vi glæde af rygvind og lidt surf ved klinten, læ ved jordklinterne på øens nordøstligste hjørne og modvind på de sidste km - heldigvis havde vinden lagt sig lidt.

Efter 15 km gik vi i land og holdt en længere frokostpause. Vi kogte vand på min Kelly Kettle og lavede kaffe. Jeg havde glemt filtertrakten, men lidt pinde - og Jens mod til at holde den plasticpose der agerede filter mens jeg hældte det kogende vand - klarede sagen.

Næste pause var efter skredet ved Store Taler. En arrig hund gjorde landgangen lidt våd. Hunden kom arrigt knurrende mod os, da vi sad i brændingen og prøvede at komme op af  kajakkerne uden at skramme dem alt for meget på de mange sten. Jeg blev i kajakken indtil ejeren med stort besvær fik kontrol med sin hund. Det er utroligt at folk med aggresive hunde ikke i det mindste holder dem i snor.

Det ødelagde dog ikke oplevelsen ved at gå i de imponerende omgivelser og kigge efter fossiler i stenene. Det blev til lidt vættelys og kiselsvampe.

Ved vendepunkte foran trappen ned fra Geocenteret var der rigtig mange mennesker på stranden.

Turens sidste km blev med solen lige i ansigtet, og så er det godt at have solbriller og hat med skygge på.

42 fede km

Ingen kommentarer: