søndag den 26. april 2020

Karrebæksminde - Glænø og retur

Lørdag - egentlig havde vi snakket om at ro til Knudshoved, men det ville betyde mod/sidevind på hjemturen, så i stedet roede Kolbe, Jan, Margit og undertegnede til Glænø. Så ville det give medvind på hjemturen, og mulighed for at søge læ ved klinten på udturen.
Det var der nu ingen grund til at benytte sig af, så udturen gik relativ langt fra land - undtaget en lille pause ved Bjørnebæk for at strække lidt ben - og løfte det ene.
Vel ankommet til en lidt omblæst Glænø fik vi gang i rygeovnen. Jeg havde lovet at byde på røgede sild til frokost.
Der kunne lige ligge 4 sild i min lille ABU rugeovn, så det passede jo fint. Dagen før havde jeg haft sildene til at ligge med godt med groft salt i ca 3 timer. Herefter blev de skyllet, tørret af og lagt i en lille boks.
Vi nød udsigten de små 10 minutter sildene fik røg.
Jan og Tomas havde taget lidt gode øl med, og Margit havde tryllet med lidt rester fra køleskabet. Ud over purløg og radisser havde hun taget æggestand, blandet creme fraice og remulade samt rugbrød med.
Nyrøget sild med garniture, en Grimbergen og gode venners selskab på en solbeskinnet strand. Så bliver livet ikke ret meget bedre.
Skål!
Der var sild til en sildemad til - og så var det jo bare at nyde udsigten lidt mere, mens næste hold sild fik en gang røg. Røgen laves ved at lidt savsmuld lægges i bunden af ovenen, sildene lægges på en rist over en bakke der pladceres lidt hævet over smuldet. Under ovnen placeres en brænder med sprit, og så er det bare at vente. Små ting som sild og laks ryger jeg ca 10 min, mens en svinemørbrad får ca 20 min.
Velbehaget bredte sig i den lille gruppe
Vi havde et enkelt afbud, så der var sild til en tredie mad - den gled også ned.
Men så opstod behovet for en tur på ryggen sig også. Og der var der da heldigvis også tid til.
Jan og jeg gik ned til reservatet på Østerfed og kiggede på fugle. Det var førte gang jeg havde min nye Kite Kestrel kikkert med på tur - og jeg blev ikke skuffet. Billedet i den var meget flot, og vi så splitterne-romantik, hvor en han fodrede en hun for at opnå hendes gunst. Der var masser af gæs, og en enkelt præstekrave løb også rundt på stranden.
Alt godt har en ende, og det var tid at vende hjemad. Vi tog den første del af turen kystnært - det bør man også gøre på denne strækning, hvor der næsten hele vejen er en flot klint. Hele vejen langs klinten blev vi underholdt af kvidrende fugle.
Det blev til lidt fotografering, og Tomas herunder...
...snuppede et par af undertegnede
Jeg var af sted i min Tiderace ExploreX. Der er noget mere plads til rygeovn mm i den. Og komforten på lidt længere ture er også mærkbart højere end i min Black Pearl.
Tomas tog også dette skønne billede af Margit, Jan og mig.
Vi holdt en lille pause på vandet og fik en lille snack
Det kræver meget opmærksomhed at bruge et Reed spraydeck som skærebræt.
Det blev ikke til flere billeder, men vi sluttede alle af med lidt småsurf mod molehovederne. Tomas der var sat i fra stranden rullede mellem molehovederne inden han sagde farvel. Vi andre snuppede et par rul inden for molerne i Karrebæksminde. Jeg var lidt spændt på hvordan det var at rulle i Tideracen efter en vinter i svømmehal med en Black Pearl. Men det gik forrygende - koncentration var måske grunden.

Jeg fik roet 27 km

Ingen kommentarer: