tirsdag den 28. april 2020

Sæler ved Avnø

Sammen med et par gamle venner roede jeg af sted fra Svinø mod Avnø. Susanne havde prøvet turen før, men for Jørgen var det første gang han roede i farvandet.
Vejret viste sig fra en pæn side med diset sol og svag vind. Og når der så slet ingen strøm var mellem Svinø og Dybsø, gik det hurtigt flot af sted mod Avnø Fjord. 
Der er et par sigtepunkter det er smart at benytte for ikke at havne på meget lavt vand. Forbi klinten ror man mod det østlige skovbryn på Knudshoved Odde - Kursen er tæt på sydøst. Efter 3-4 km kan man se de store sten ved Rønnens vestende og styre efter dem til man rammer en strømrende med lidt dybere vand. Husk at der hele året er adgang forbudt på Rønnen. Renden følges ind på fjorden, og efter et stykke tid kommer man til sælerne.
Ruten - der kun må benyttes af roere - kan ses i denne folder, og der kan også læses lidt om området. 
På denne tur lå sælerne i stort tal på stenene ud for Naturcenteret, og de nysgerrige dyr kom hurtigt ud og så på os. Og aldrig har jeg set så mange sæler i vandet rundt om os. På et tidspunkt talte jeg ca 30 sæler foran os.
Jørgen og Susanne var vist også ret imponeret af oplevelsen - vi lå længe og kiggede lige så meget på sælerne som de kiggede på os.
Efter et stykke tid havde sælerne stillet deres nysgerrighed, og vi roede ned til shelterne ved Nokkeskoven. Her fandt vi lidt mad, kaffe og guf frem og nød pausen i solskin.
Pause er altid dejligt, men efter noget tid gik turen tilbage - og igen kom sælerne ud og så os an.
Efter at have kigget på dem et stykke tid, besluttede jeg mig til at det var tid til at rulle lidt. Det gik godt nogle gange, men så drillede det pludselig, og jeg fik slugt en mundfuld vand. Så var det ud af kajakken, men det gav bare Jørgen en mulighed for at lave en makkerredning med ham som redder og mig som svømmer. Jørgen var ikke tilfreds med at jeg ikke gjorde helt som han ønskede, men vi trænede sidste sommer i NKC og fandt ud af at redninger godt kan gøres med svømmeren som aktiv deltager i stedet for at hænge som en klump på redderens kajak. Eksempelvis kan svømmeren hjælpe redderen ved at trykke bagenden af kajakken ned i vandet, når den skal tømmes for vand. På min Black Pearl kommer der en del vand ind i cockpittet når man entrer den til søs - så pumpen måtte i gang. Vi en fin snak om redninger da vi roede tilbage mod Svinø og var enige om at det altid er fornuftigt at træne.
Af hensyn til selvtilliden snuppede jeg lige et rul da vi kom tilbage - og jeg kom op. Der skal øves noget mere.
17 km

1 kommentar:

Cairochico sagde ...

Fin tur og så med sæler - fantastisk. Jeg tror der var over 100, og mange kom ud og kigge. Sjovt at opleve kysten fra en havkajak. jeg har været med til at sende kvier over strømmen for 50 år siden, og vi cyklede ud til Svinø strand om sommeren. Afslutningsfesten af realen foregik på i Svinø.