onsdag den 25. november 2015

Fantastiske november

November er en forundelig måned. Lørdag/søndag faldt der 25 cm sne, tirsdag var det hele væk i rusk og regn. Men mandag var fantastisk. Solen skinnede hele dagen og de fleste timer var der ikke en vind der rørte sig - og heldigvis havde jeg aftalt rotur den dag.
Jeg lagde kajakken i vandet ved 9-tiden, og allerede på vej ud af kanalen fik jeg en forsmag på dagens herligheder. En isfugl fjøj foran mig de første 500 m, og 3 hejrer sad i et træ og studerede mig.
Da jeg nåede fjorden, var det spejlblanke vand et sjældent men flot syn.
Ved Lindholm dukkede Jan ud af solflimmeret, og vi fulgtes ad langs Gavnø...
... og over Dybsø Fjord. Undervejs så vi havørn, sangsvaner, canada- og grågæs samt en mængde mindre fugle
Selv i udsejlingen var vandet helt roligt med en ganske svag strøm imod os.
Vi roede langsom gennem stenene helt inde under klinten, og kunne nyde synet af en hejre, skarver og en stor flok edderfugle.
Frokostpausen holdt vi ved bakken over for Enø på Dybsø.
Vi kogte vand til suppe på Kelly Kettlen og havde gang i et lille hyggebål
Efter pausen blæste det en lille smule op, men ikke noget der kunne genere os.
Vi skiltes på fjorden ved Lindholm, og jeg satte kursen mod kanalen med en fantastisk himmel bag mig.

Det blev til 31 km

tirsdag den 17. november 2015

Knudshoved Odde

Endnu en tur uden kamera - sjusk. Men den gik til Odden sammen med J-banden: Jan, Jens og Jes. Sidstnævnte havde ikke været på vandet i lang tid og luftede - så længe han havde luft - sin utilfredshed med den flok gamle mænd med lyster til større kryds, han var taget på tur med.

Det var også et par lidt specielle kryds vi var på. Det var ret diset, så der var ikke meget at se på undervejs. Vi havde sat en kompaskurs mod Draget, og roede af sted i det store grå. Et par gange så vi fugle - bla en stor flok edderfugle fløj lige forbi os. Flot!

Frokosten - igen med røgede sild - nød vi ved draget med et lille hyggebål.

Det sidste stykke mod Oddens spids roede vi på den flotte sydside af Odden. Det var meget lavvandet så vi fik et godt syn på alle de store sten der ligger i vandet ud fra spidsen. Dem bør der passes godt på i søgang.

Det var der ikke på denne tur, men disen lå stadig over det hele, så igen blev der stukket en kompaskurs. Denne gang mod molerne i Karrebæksminde.

Den sidste halve times tid roede i tiltagende mørke. Så jeg var ganske godt tilfreds med at der ikke var nogle bølger, da vi nåede indsejlingen.

30 km

Flot tur til Avnø

Jag havde aftalt at mødes ved Fjordhuset med Jan fra morgenstunden, så jeg var ved NKC og hentede min kajak inden solen stod op. Der var ret flot ved Gammelåen
Det var der nu også ve Enø. Jan lå og ventede på mig, så det var bare at få læsset af og komme på vandet.
Det skete nogenlunde samtidig med at solen stod op. så her er for en gang skyld et solopgangsfoto.
Mens vi roede sydpå, dækkede skyerne dog for solen, men ofte fik vi "Jesus-lys" som på billedet herunder.
Mod vest så himlen meget speciel ud. Skyerne lå som en flad pandekage med en høj kant.
Jeg syntes det mindede om en kridtklint, men Jan syntes at det lignede iskanten ved Antartisk.
Vi gik i land på stranden ved Svinø for lige at strække ben
... inden turen gik videre mod Avnø Fjord
Her kom sælerne som sædvanlig ud til sejlrenden for at hilse på os gæster
Og der var mange af dem.
Vi gik i land ved shelterne ved Nokkeskoven, og jeg fik gang i rygeovnen
Snart var der dækket bord med nyrøgede hjemmefangede sild
Så bliver det vist ikke meget bedre på en efterårsdag
Vi fik de sidste solstråler på hjemturen
Pausen på hjemturen var på Dybsø
Normalt ville vi nok sikre kajakkerne noget bedre, men der var en svag vind mod land og kajakkerne lå på en sandbanke med ½ cm vand
Tilbage i Karrebæksminde gik broen op, da vi nærmede os - og da der ikke kom både inde fra fjorden, gjaldt det om at holde lidt udkig bagud for at se hvad der kommer.

34 km

mandag den 16. november 2015

Bølgetur

Sidst i november roede jeg en tur men Jan og Jens. Vi lagde ud ved Fjordhuset og roede bag om Enø til Dybsø. Der var ikke meget vand, men vi nåede rundt.

Efter frokost roede vi på bugten i stadig større bølger. Bølgerne kom lige fra siden, og det gjaldt om at være på vagt over for dem der brækkede lige inden de ramte en. Et par gange blev jeg taget med - eller snurret lidt rundt - af en sådan bølge, men jeg holdt balancen og det var lækkert at få arbejdet lidt med balancen.

Da vi nåede indsejlingen mellem molerne, var der pæne bølger, strømsøer og refleksbølger, men efter en god times tid i bølger var balancen i orden, og vi slap alle gennem nåleøjet og ind i havnen.

18 gode km

søndag den 18. oktober 2015

Fisketur på Fjorden

Efter weekendens fiaskofisketur på sørene besluttede jeg mig til at prøve lykken efter aborrer på Fjorden. Bevæbnet med min lille fiskestang, et lille blink uden forfang og en lille fangstketcher roede ud af kanalen. jeg trak blinket efter kajakken, men det gav kun en del planter.

Da jeg nåede fjorden, lod jeg mig drive og gav mig til at kaste. Allerede i første kast var der gevinst. En meget sprællende stor fisk havde bidt på. Var den mon en havørred? Nej, men derimod en meget livlig gedde, som jeg efter en længere fight fik taget med nettet. Fisken blev aflivet og målt - hele 71 cm var den. Jeg roede i land, rensede den og fortsatte min jagt på aborrer.

Dem fik jeg ingen af, men det skortede ikke på nysgerrige blikke da tirsdagsholdet mødte mig. Jeg indstillede fiskeriet og fulgtes med dem til stranden ved Vejlø, hvor vi spiste den medbragte mad og nød en flot solnedgang.
 Hjemturen gik rundt om Gavnø i det tiltagende mørke.

Fik roet 18 km

Fisketur på Søerne

Sidst i september var jeg på den årlige sensommerfisketur på Tystrup-Bavelse Søerne - og lidt i Susåen. Lad det være sagt med det samme. Det er den ykeligste tur vi har været på - rent fiskemæssigt. Det var kun Søren der formåede at fange en gedde - men det var så en fuldfed en af slagsen.

Vejret var fint på hele turen, og som sædvanlig nød vi lejrlivet på pladsen ved Frederikskilde.

Jeg ankom først, fik færget alt mit grej fra stranden over til lejrpladsen og fik sat telt op og en tarp over et bord/bænksæt. Senere ankom Søren, Casper og Knud med en masse oppakning og et par kanoer.

Vi fik samlet en masse brænde ind, og da de havde fået telte op, tog vi ud på den første fisketur - den gav som allerede antydet ikke noget, men heldigvis havde Søren og Casper købt ind til aftensmad, så vi kunne gå mætte i seng efter aftenhygge ved bålet.

Næste dag roede vi i to kanoer på langtur til pladsen ved Hørhaven - hele vejen fiskede vi!!
Vi havde heldigvis madpakker med, så efter en pause ved Hørhaven, gik vi i gang med at fiske igen. Stadig uden resultat.
Knud og jeg opgav og gik i land, og minsandten om ikke Søren få minutter kom en med turens eneste fangst. En 4 kg gedde med vommen godt fyldt. Faktisk stak halen en af stor fisk op af halsen på den, og alligevel havde den kastet sig over et blink. Sikken appetit!

Gedden blev lavet til frikadeller og stegt på en jernplade over svinggrillen. Til fisken var der bålstegte kartofler og øl. Det kan godt være at vi ikke kan fange fisk, men vi går ikke ned på udstyret.
Dagen efter fiskede vi kort om formiddagen, inden Søren og Casper i en kano og jeg i min kajak roede mod Næstved.
Det blev en hyggelig og flot tur med mange fugle i luften.

Søren og Casper stod af ved Nåby og jeg tog de sidste km til Næstved alene.
På et stykke af åen slog gedderne helt vildt ud fra sivkanten, så jeg kunne ikke nære mig for at køre en spinner gennem vandet. Da jeg stoppede med at spinne ind svømmede en gedde ind i den uden dog at bide. Vi kiggede hinanden i øjnene et kort sekund, inden den med et slag med halen og et gevaldigt plask svømmede væk. Jeg ved ikke hvem af os der blev mest forskrækket.

Fik roet 49 km

torsdag den 17. september 2015

Enø rundt fra Fjordhuset

Jens havde aftalt rotur med Jan og jeg, så ved NKC læssede vi min kajak på Jens Land Rover.
Vi ville en tur til Dybsø og lagde i ved Fjordhuset, og da jeg ikke ville ro ud gennem havnen og ud i ret store bølger og modvind, tog vi turen med Dybsø inde på Fjorden.
Mens Jens og jeg lagde i vandet lå Jan og nørdede lidt teknik på vandet.
Fjordturen betød dog ikke at vi ikke fik modvind, og da jeg allerede fra turstart var lidt "slatten" i hele kadaveret, var det en hård tur. Jens bød dog på Snickers chokoladebar da vi var roet godt møre, så vi klarede turen til Dybsø hvor vi holdt spisepause.
Solen skinnede et par gange mens vi var i land, og så var det ret lækkert at ligge på stranden og slappe af oven på strabadserne.
Der er ikke så meget at sige om turen hjem, end at der var nogle overraskende store bølger. Jeg prøvede at fiske kameraet frem et par gange, men hver gang blev jeg ramt af en bølge, og så fik jeg andet at se til end at fotografere.
Da vi nærmede os molerne ved Karrebæksminde tog løjerne til med refleksbølger. Vi nåede dog alle tre ind bag de beskyttende moler uden at skulle i vandet. Jeg måtte benytte et par støttetag undervejs, og det var da rart at få konstateret at de virkede.

Vi fik roet 16 km

Torden

Tirsdag aften var v ti roere der roede af sted i blæst og regn.

Da vi samlede os ved Gavnø efter en tur i kraftig modvind, rumlede det fre skyerne. Nogle lyn viste sig mod syd og en mørk, mørk sky trak sig sammen over bugten. Vi lod fornuften råde, skyndte os tilbage til Ydernæs og roede hjem ad Gammelåen. Da vi nåede klubben skinnede solen, og den skønneste dobbelte regnbue stod på himlen.

Det blev til 8 km roning og et par timers hyggesnak i klubhuset.

onsdag den 26. august 2015

Alle gode gange 3

For tredie gang på fire dage stod den på Gavnø rundt. Denne gang dog i hyggeligt tirsdagsroningsselskab.
Denne gang var det i en frisk sydvestvind, så få at få det værste - modvinden - overstået hurtigst muligt drejede vi til venstre da vi var fri af kanalen, og i sidevind roede vi i læ ved Gavnø. Det gik fint, da vi var en homogen gruppe, der holdt et pænt tempo.
Strækningen fra Karslgab til Enø var værre. Her fik vi vinden lige imod os, og der skulle lægges kræfter i for at komme frem. Igen holdt vi dog pænt sammen, og pludselig var vi i læ af Enø og roede ind til en af bådbroerne for at spise madpakken i lidt læ.

Vi glædede os til turen hjemad med rygvind. Traditionen tro havde vinden lagt sig lidt, men der var stadig gang i bølger og vind, så vi fik nogle fine surfture. En enkelt fik en lidt for fin tur - han endte i baljen. De forreste var væk, men vi fik ham hurtigt på højkant med en heelhook-makkerredning, og spasen kunne fortsætte med små hidsige spurter og kamp for at holde kajakken på bølgen så længe som muligt. Jeg fik nogle rigtig fine ture på langs af nogle af de største bølger.

Det blev til 18 km

mandag den 24. august 2015

Den anden vej rundt

Dagen efter var jeg af sted igen. Samme vind, men nu roede jeg den anden vej rundt.
Det gav en del sidevind, men det er okay. Min Tiderace reagere fint på finnen, og det er ret nemt at finde den rette stilling - og så er det bare at ro af sted. Der var en del gæs ved Gavnø.
Skarver er der overalt, så de må også lige med. Da jeg rundede Gavnø og roede mod Karslgab, fik jeg vinden lige i næsen, så det var op med finnen og knokle. Lige inden "Gabet" så jeg to havørne - troede jeg. Det viste sig at være en havørn der jog en hejre væk - det har jeg aldrig set før. Der var i det hele taget en del hejrer i området, så ørnen har åbenbart følt sit revir generet af konkurrenter.
Kalvene på Gavnø generer vist ingen - der er godt nok til en del gode bøffer på engen.
 Hejreshowet fortsatte - jeg har ikke set så mange hejrer ved Gavnø/Vejlø før. Under trætopbanen tæt på godset sat en hejre i et træ. Normalt letter de og udstøder deres ucharmerende skrig, når man ror forbi. Men denne må have været træt, for den blev bare siddende.