onsdag den 25. november 2020

Gavnø rundt

Den sidste onsdag i november roede jeg af sted sammen Jens og Jørgen. Vi satte kursen mod Karrebæsminde, men da vi mødte Jan ved Lindholm blev vi enige at ro en tur rundt om Gavnø.

Det fortrød vi ikke. Trods lidt modvind kunne vi nyde det flotte lys over fjorden. Senere brød solen igennem, og vi fik rygvind. Så var det sgu svært at være utilfreds!

Det blev til 17 km

onsdag den 18. november 2020

Gavnø - havnen og retur

I et rigtig møgvejr kørte Jes og jeg til NKC. Vi var enige om at vi trængte til en rotur. Der var lidt modvind i kanalen, og lidt mere på fjorden, men vi kom ti Gavnø, hvor vi i medvinden tilbage nød en "kage" i form af en myslibar.

Tilbage i kanalen var der let medvind helt ind til havnen, hvor Jes aldrig før havde været.

Han havde heller ikke været inde i den fritlagte Suså og under Fønikskrydset. Sidstnævnte rør er så langt så der er helt mørkt på den midterste del.

Inde i Susåen kiggede vi på Stryget og stemmeværket, det begge er med til at sikre vand i åen længere opstrøms.

Turen tilbage til klubben var præget af modvind og tiltagende mørke. Men vi slap hjem.

11 km

tirsdag den 17. november 2020

Solotur til Karlsgab

Udenfor var det rigtig novembervejr med rusk og drivende skyer, og jeg havde egentlig forskanset mig på sofaen, men jeg måtte ud og ro en lille tur. Da jeg skulle vælge kajak blev det Black Pearl der var den foretrukne. Inden jeg kunne komme af sted måtte jeg lige smide neoprenstøvlerne - 2 x str 47 er der ikke plads til under perlens lave fordæk.

Kanalen lå i læ, så det gik raskt derudad i den hurtige kajak.
Undervejs var der dog tid til at nyde de mange farver. Stolperne der sammen med kraftige net holder brinken tilbage har set deres bedste dage.
Da jeg nåede ud på fjorden var der lidt huller i skyerne. Jeg valgte at følge kysten langs Ydernæs og stak ind i udløbet fra Even åen. Selve åen er en lille bæk, men udløbet vidner om tidligere tiders storhed. Udsigten i modlys var flottere end billedet viser.
Jeg fortsatte langs kysten på Vejløsiden over for Gavnø. Det forstyrrede nogle fugle der puttede sig i sivene. Svanen holdt godt øje med mig mens den med motoren godt i gang padlede forbi mig.
Der var flittig trafik til julemarkedet på Gavnø - baronessen er jurist så lidt Corona forhindrer ikke et arrangement på godset - men da jeg kom ud på Fladstrand generede det mig ikke.
Solen begyndte at se lidt frem gennem skyerne, og da jeg nåede Karlsgab skinnede den sågar.
Hjemad var der medvind - og tusindvis af gæs over engene langs kysten
Den store flok lettede tre gang i løbet af den korte tid det tog at ro tilbage - måske var en af de lokale havørne ude at flyve. Det plejer at kunne få gæssene til at lette. Det var ikke kun gæs jeg så. Der var masser af ænder, viber, hejrer, skalleslugere, blishøns, et par musvåger og en tårnfalk plus mange andre store og små fugle at se på. Fedt!

Det blev til 15 herlige efterårskilometer.

onsdag den 11. november 2020

Efterårstur på Susåen

Sammen med Jens og Jørgen tog jeg en heldagsudflugt ned ad Susåen. Vi satte i ved shelterpladsen ved Vrangstrup. Vandstanden var så lav at vi måtte ud i åen for at få vand under kajakkerne.
Jeg frygtede lidt at der var passager hvor vi skulle ud af kajakkerne og trække dem. Men hele turen gik fint uden andre udstigning end ved pauserne og overbæringerne.
Turen var meget smuk. De fleste blade var blæst af de store træer, men alligevel var der masser af flot natur at kigge på. Turen ad denne mellemste del af Susåen byder på meget varieret natur. Snart er åen smal med hurtigere strøm, snart er den bred og flyder dovent af sted. Den lave vandstand gjorde at vi kunne se de mange gydesteder der er etableret, men også at vi skulle passe på sandbanker ved de mange sving turen byder på. Jørgen var glad for sit ror, Jens var glad for sin snurretop af en Frej, og jeg måtte arbejde med kastning og styretag i min Tiderace.
Efter 14 km nåede vi frem til Tystrup Sø hvor vi holdt en lille kaffepause. Jens bød på frøsnappere - tak for det.
Vi kunne se bort fra skiltet, men kunne dog se frem til 7-8 km med modvind.

Den klarede vi i fin stil og snart var vi tilbage i ådalen og skånet for vind. Frokosten nød vi ved Skejby inden turen gik videre mod Holløse.

Efter overbæringen ved Holløse skal mølledammen passeres. Jens hobede på lidt leg i det forsendelse vand ved opsætningen, men der blev han skuffet.
Den nederste del af Susåen ligger i lidt mere åbent landskab, så der fik vi vinden at mærke. Specielt ved stykket ved Nåby var vinden lige imod. Jeg satte turboen til for at se om jeg kunne holde til det. Det kunne jeg - til en vis grænse (Se sidste billede), og vi var nu på den sidste del af turen. Den er præget af fire broer - personlig synes jeg at den gamle jernbanebro er den flotteste.
Det tiltagende mørke gjorde det svært at fotografere, og Jens havde pandekagen fremme ved overbæringen på Kranøen.
Nu manglede kun et par gennemsejlinger af et par vejunderføringer, Næstved Havn og et par km kanal før vi var fremme.
NKC blev nået efter 42 km. Jens viv Marianne hentede ham og kørte Jørgen op til hans bil ved Vrangstrup. Jeg kunne lægge kajakken på plads, tage et bad og inspicere mine "slidskader".

mandag den 9. november 2020

Fantastisk novemberdag

Søndag havde jeg aftalt med Jesper at vi skulle ro en tur. Vi havde ikke snakket om hvorhen, men da vandet vat spejlblanke, blev vi enige om at ro til Karrebæksminde og lige stikke kajakspidserne ud på bugten.

Det var min første tur under det nye broder, og jeg nåede kun lige at få kameraet frem og tage et billede af trædækket.
Ude på bugten var der mageløst flot og vi blev hurtigt enige om at ro rundt om Enø.
Sjældent har klinterne set så flotte ud.
Der var kun debølger vi selv lavede.
I luften over os så vi flere gange store flokke af gæs.
Frokosten nød vi på Dybsø. Jeg havde kun taget en termokop kaffe med og blev glad da Jesper tilbud mig en af hans madder.
Efter en times tid i solen roede vi hjem via fjorden. På hjemturen mødte vi hele syv andre roere der også havde været ude at nyde denne fantastiske efterårsdag.

25 km

lørdag den 7. november 2020

Gødsholm og Gammelåen

Jeg fik lokket Jes på vandet. Han brokkede sig, men kom dog forbi og hentede mig. Så særlig helhjertet var brokkeriet alligevel ikke.

Der var nærmest "havblik" da vi satte i ved klubben og efterfølgende roede ud ad kanalen. Flere gange så vi flagermus i luften over os. Det er første gang jeg har oplevet det i fuldt dagslys.
Ude på fjorden var der lidt vind, men også gæs i luften bag bøjen.
I læ bag Gødsholm bød jeg på lidt snackpølse, en Enkelt og en mysli arbejde. Det faldt i god jord, og der var heller ikke mere brok fra min ledsager :-)
Mørket faldt på mens vi roede ind ad Gammelåen
Og igen blev vandet spejlblankt