mandag den 31. august 2020

Jes i hans Perle

Så kom dagen hvor Jes skulle prøve sin Black Pearl med keyhole cockpit. Og lad det være sagt med det samme - det gik fint.

Udturen gik fint med vinden i ryggen.
Ude på fjorden holdt vi os langs kysten. Vi holdt kaffepause ved De hvide Svaner og roede så tilbage
Turen gik igen helt inde ved sivene - det var en helt anden oplevelse end at ro ude på fjorden. Sivene gav læ, og udsigten var da nydelig
Også nede i vandet var det noget at kigge på. En masse småfisk svømmede rundt, ryler fløj rundt og pagajen under vandet var ren kunst.
Tilbage i kanalen oplevede vi at en isfugl satte sig i et treæ 3-4 m fra os. Hvem der blev mest overrasket, er svært at sige. Men vi sad og kiggede på hinanden et halvt minuts tid inden den flotte fugl fløj videre. Jeg var så betaget at jeg ikke fik gravet kameraet frem - men billederne er på nethinden.
11 km

fredag den 28. august 2020

Frej

Så blev det min tur til at prøve en Frej.

Jeg kender jo flere tilfredse brugere af den Bjørn Thommason designede kajak, og selv om jeg ikke synes den er særlig køn, skulle den da prøves. Jeg har prøvet at sidde i plastversionen - og der sad jeg ikke særlig godt, så jeg valgte klubbens Frej 534, og der var da også god plads til ben og fødder. Jeg brød mig ikke så godt om sædet, men i det mindste blev jeg da holdt godt fast i det. Det lave rygstøtte er jeg vant til fra min Black Pearl, så det generede mig ikke.
Bjørn designede Frej til at være god i bølger. Det var der ikke meget af denne aften, så jeg måtte nøjes med at prøve hvordan den reagerede på fladt vand.
Med finnen nede synes jeg ikke der var så stor forskel på hvad jeg er vant til fra min Tiderace og min Black Pearl. Der er selvfølgelig forskel på effekten af styretag og kantning i de tre kajakker, men de virkede grundlæggende på nogenlunde på samme måde. Men jeg skal da love for at der skete noget, når finnen blev trukket op. Et styretag og kantning fik kajakken til at dreje skarpt - jeg syntes dog at det var meget vanskeligt at få den til at stoppe drejet. Selv med styretag og kantning til den modsatte side, fortsatte Frejen rundt i et skapt sving. Først når finnen blev skubbet ned, stoppede det. Men så var det også som kørte kajakken på skinner. Det er da vist noget man skal vænne sig til - og lære. Nu skal jeg aldrig have - eller bygge - en Frej, så det er jog godt at jeg bedre kan lide den måde min Black Pearl reagere på. Men det kan være jeg skal lære at tumle noget lignende, for Bjørn fortalte engang at den Nanoq jeg er ved at bygge har ret meget den samme skrogform som Frejen - dog med mindre spring. Det bliver spændende at prøve den til næste forår.
Efter at have testet styringen, satte jeg finnen halvt ned og nød den flotte aften på fjorden.
Da jeg nåede Karrebæksminde, gik solen ned, og hjemturen langs kanalen skete i tiltagende mørke. Traditionen tro rullede jeg lidt ved indsejlingen til kanalen. Det var lidt grænseoverskridende at vippe på hovedet i det mørke vand - og så i en kajak jeg ikke kendte. Det gik nu fint - standardrullet virkede som det plejede.
Heldigvis var der mørke for enden af tunnelen (kanalen). Svingbroen og lysene fra Næstved viste vej - selv holdt jeg mig helt inde ved kanten, da jeg ikke havde lys på.

15 km

tirsdag den 25. august 2020

Lille hoddogtur

Efter et par indgreb i mit hjerte over de sidste 14 dage skal jeg også tage den lidt med ro, så det passede fint med en lille "hoddogtur" til Gavnø sammen med Jes.

Heidi skulle også på tur, så hun blev budt på "hoddog" - jeg tror hun var lidt imponeret over setup'et
Turen blev ikke lang, men når man bruger lidt tid på at lave bål, rigge grill til og endelig producere en perfekt "hoddog", så har man det fint og er dejlig mæt af pølse og natur - hvor vi både havde set flokke af stære og viber - når man sætter næsen hjemad.
6 km blev der roet.
PS jeg sad lidt tæt på bålet, der gav rigtig god varme fra sig. Da jeg lettede mig, lød der en mærkelig lyd bag mig, og bålet blussede op. Det var ikke mig der slap en vind, men min trofaste stormagter der også syntes det var for varmt. Så den smeltede og slap gassen løs.

fredag den 21. august 2020

Lindholm rundt

Sammen med Jes rundede jeg Lindholm. Som sædvanlig var tangen i den østligste ende af øen fuld af skarver.

Vi gik i land på det høje punkt på østsiden, og der var en fin udsigt over fjorden mod Dybsø og Svinø.

Det var meget lavvandet rundt om øen og Jes "fandt" flere sten på turen.

Selv kom jeg fint rundt i Tideracen, men yderkablet til finnen var gået løs, så Jes måtte trække finnen ned.

Inden vi roede ind i kanalen rullede jeg flere gange - og fik endda bifald fra en båd, der sejlede forbi. Det gik forbløffende let at rulle den store kajak rundt.

13 km

Karlsgab

Jeg roede en tur med en gammel ven. Bo ror normalt ikke kajak, men han har været med på en tur nu og da.

Vi kom lidt sent af sted, da jeg havde taget de forkerte nøgler med, men da vi kom på vandet gik det strygende. Bo roede i min Tiderace, og han holdt en god fart.

Ved Karlsgab vendte vi om og roede tilbage ad Gammelåen, hvor et par stolte svaner var ude og svømme med det seneste kuld "svæklinger", som vi kalder dem i familien.

13 km

mandag den 17. august 2020

Klubtur fra Ore Strand

Jeg stod som arrangør for en NKC klubtur, hvor vi skulle ro rundt om Masnedø og -Kalv og ind til Vordingborg.

Vejret var fantastisk med sol og en smule vind fra øst, da vi med to trailere og 7-8 biler med kajakker og roere ankom til Ore Strand. Heldigvis så tidligt at der var plads på parkeringspladsen lige ved stranden.

Der blev hurtigt lagt kajakker på stranden og skiftet tøj så vi kunne komme på vandet. Inden briefede jeg om turen og vi delte os i et par hold så der var lidt styr på de mange deltagere.

Som noget af det første kunne vi studere de mange bygninger og kraner der er i fuld gang med forberedelserne til bygning af den nye Storestrømbro - det bliver spændende at følge fremover. Der var mange gule bøjer i vandet hvor broen kommer - det bliver spændende at se om vi kan få lov at ro der, når først arbejdet på vandet begynder. Der bliver helt sikkert restriktioner ved og under broen.

Forbi arbejdsområdet gik turen rundt om Masnedø kalv. Jeg har før været forbi tidligere på året og oplevet mange ynglende fugle - nu var det kun en flok skarver der holdt til der. Det kunne lugtes på læsiden!

Den gamle bro blev underroet, og turen gik derfra i sidebølger mod Vordingborg Ro og Kajakklub, hvor vi havde fået lov til at holde pause.

Inden vi nåede frem til klubhuset var der tid til at beundre det flotte syn af indsejligengen mod Vordingborg.

Der var et større arrangement i gang i klubben hvor gæster kunne prøve SUB og kajakker.

Vi fik lov at benytte deres terrasse - der var en flot udsigt over aktiviteterne og landskabet. Vordingborgklubben har et meget lækket og godt placeret klubhus.

Jeg havde i invitationen luftet mulighed for at købe is på havnen i Vordingborg. Men da det viste sig at vi kunne købe is i klubben, aflyste vi den mulighed.

Vi roede dog ind foran resterne Valdemars af flotte borg inden turen gik videre østpå langs kysten.  Der er en del sejlrender i området, så det gælder om at være opmærksom på dem og holde sig væk fra dem. Det lykkedes ikke helt for alle, men heldigvis vist nok uden sure miner fra den store motorbåd der måtte slå et stort slag uden om en enkelt kajak.

På et aftalt tidspunkt vendt begge hold om og roede i medvind og -sø tilbage til Ore Strand. Det gav lidt mulighed for småsurf - lige den disciplin min Black Pearl er god til. I større bølger går der undervandsbåd i den.

Tilbage på stranden gav deltagerne udtryk for at det havde været en god tur.

21 km

lørdag den 15. august 2020

Gavnø rundt

Inden klubtur i søndag skulle formen lige testes med en tur rundt om Gavnø. Kim kom ned i klubben lige da jeg skulle til at sætte i vandet, så vi enedes om at følges derudad. Inden vi kom af sted røg Mette Pan forbi.

Det var ikke kun Mette og os der var på vandet. Der var en livlig trafik på kanalen.

Vejret var overvældende godt. For at holde temperaturen nede rullede vi på det spejlblanke vand mellem Gavnø og Lindholm.

Det blev til en tre-fire dyp inden jeg var tilbage i kanalen - hvor selvfølgelig Mette Pan lige kom forbi.

16 km

Mere træning

Sammen med Peter roede Jes og jeg til Lindholm. Det var min første tur efter en ballonudvidelse af og en stent i en kranspulsåre - det gik fint.

Men Jes måtte kæmpe med sin vest

9 km

Træning

Jeg skal ros i gang, så vi tog en tur til Gavnø og retur