torsdag den 27. juni 2019

Onsdagstur til Vestehave strand

Vi var 11 roere der i totalt vindstille roede Vesterhave Strand.

Jeg roede i min Tiderace, og kunne tilfreds konstatere at det lykkedes at rulle den flere gange. Den ene gang var mit første rul mellem molehovederne - nu mangler jeg så "bare" at gøre det i bølgegang.

19 km

Gavnø rundt - igen

Tirsdagsturen gik Gavnø rundt.

Begyndertur

Hyggelig tur sammen med min gamle ven Jan og Martin og Linnea.
Turen gik rundt Ydernæs, og undervejs trænede vi redninger.

10 km

torsdag den 20. juni 2019

Rulletur

Onsdag tog de fleste af den faste onsdagsstamme til Holbæk Fjord for at ro rundt om Orø. Jeg tog på tur fra NKC med Jørgen og Heidi, Lone og Vivi. Vi roede til Karrebæksminde i to grupper - damerne tyvstartede, men blev da enige om at kigge ud på bugten i det fine vejr.
Efter at have været ude mellem molehovederne roede vi ind til den lille strand ved DUI hytten. Her lå Tom og rullede. Han havde godt fortalt om sine "sorte" træningspas, men hyggeligt at møde ham. Og jeg snuppede da også lige et rul inden pausen.
På turen hjemad blev det til 3-4 rul og en enkelt paddlefloatredning - det var super lækkert at få en dukkert på den ekstrem varme varme dag.
Tilbage i klubben prøvede Jørgen min Black Pearl
Og trods det lidt baske ansigtsudtryk, nød han vist turen.

Vi roede 16 km

Sejltur

Jeg havde aftalt en tur med Jan, og nu skulle det prøves. Det var et af de sejl klubben har købt, og dagen var med let vind måden at prøve det af på. Hvordan skal det sidde? Hvordan styrer jeg med det? Osv.
Inden jeg nåede til afprøvningen af sejlet skulle jeg lige ud på fjorden. Det var nær gået galt for en baglænsroer var meget tæt på at sejle mig ned. En åre plaskede ned på min ene side, og jeg anede spidsen at en robåd på den anden - og så råbte jeg op. Han nåede at stoppe inden jeg fik vippet mig en med åren og kom så med en dårlig forklaring. "Jeg havde set dig, men troede du var længere inde i siden." Jeg skulle have roet under træerne, hvis han skulle have kommet forbi.
Sejlet kom heller ikke i brug med det samme, for på fjorden var der modvind. Jeg mødtes med jan og vi roede til Vejløstranden, hvor vi fik en tår kaffe og en bid brød.
Derefter roede vi over mod Enø, og så skulle sejlet sættes. Jeg havde monteret det lige foran cockpittet og havde snoren der holdt sejlet oppe om halsen. Det virkede, jeg drev fremad, men vinden var så svag at jeg kunne ro sejlet slapt. Det kan ses på billedet herover.
Tog jeg det med armene bag nakken, virkede sejlet fint. I de ca 3 m vind der var, drev kajakken langsomt fremad. Det var dog irriterende med snoren bag nakken, så den og sejlet blev gradvist rykket fremad. Til sidst sad styresnoren fast i remmen til sprayskirtet og sejlet så langt frem, som jeg kunne nå.
I den position virkede det fint, og min roning blev ikke generet. Der skal nok monteres en line det kan sættes fast i, så det ikke i tilfælde af et vindstød trækker sprayskirtet op. Sejlet gav i den lette vind meget lidt fart, og jeg kunne let ro så hurtigt at det blev slapt. Næste gang jeg prøver sejlet, bliver det i 5-6 m vind, og så må jeg se om jeg kan holde balancen - hvilket på denne tur ikke var noget problem :-). Det er let at slå sejlet op og pakke det ned under elastiklinerne på fordækket. Sejlet lå heller ikke i vejen for alm roning.

Det blev til 17 km - hvor jeg uden at skamme mig skriver dem alle på Rokort.

søndag den 16. juni 2019

Begyndertur

9 begyndere og 5 instruktører tog på tur til De hvide Svaner. Undervejs snakkede vi en del teknik. Ude på fjorden blev der brug for finne/ror - det voldte en del problemer. Den slags mekanik virker ikke altid lige godt på klubkajakker.
På hjemturen fik alle trænet redninger. det gik lidt trægt til at begynde med, men da alle instruktørerne gik forrest og lavede de hurtigste redninger - rul - kom der gang i de nye. Solo- og makkerredninger blev øvet.
Det var en flok tilfredse roere, der kunne gøre kajakkerne rene efter den 11 km lange tur.

Onsdagstur

Det var en stor flok der tog af sted fra NKC på onsdagstur.
Det blæste en del fra øst, men det var ekstre mt højvandet, så vi blev enige om at følge Gavnøs kyst for at få lidt læ
det lykkedes i fin stil, selv om vi da fik en del vind på Gavnøs østside
Vi holdt en kort pause ved huset før Karlsgab. Det sidste stykke havde vi kraftig medvind. Fordækket på min Black Pearl kon helt under vand, da jeg fik en god surftur. Spidsen var nok 20 cm under vandoverfladen.
Vi kom dog helskindet hjem og kunne skrive 16 km på Rokortet

mandag den 3. juni 2019

Søsætning af ny kajak

Jeg er blevet færdig med årets kajakprojekt, og det var tid til søsætning af den. Først kunne jeg dog ikke dy mig fra at fotografere de tre kajakker jeg har bygget sammen.
Forrest ligger den lille Black Pearl, som nu er overgivet til min svigerdatter. I midten ligge min Black Pearl og bagerst ligger Smaug - min første hjemmebygggede kajak, som min søn ror i.
Linnea, der ikke har roet så meget - var spændt på om hun kunne holde balancen i den kun 47 cm smalle kajak kunne holde balancen. Det var der ingen problemer med, hun sad fint og afslappet i den.
Der var en del traffik af motorbåde - og de var ikke alle lige hensynsfulde - men de blev klaret i fin stil og Linnea var begejstret for den måde Perlen skar sig gennem de krappe hækbølger. Hun var også godt tilfreds med hvor let den gled af sted og hvor nem den var at manøvrere.
Vi roede en tur rundt om Ydernæs og nød den dejlige natur og det hyggelige miljø der er omkring Gammelåen.
Næste rotur bliver nok i forbindelse med IPP 2 kursus på De hvide Svaner
Det blev til 8 km

søndag den 2. juni 2019

Fjorden rundt med Jan

Jeg mødtes med Jan på fjorden. Som så ofte før kunne jeg konstatere at det er svært at få øje en kajakroer fra kajak. Det første man ser er lidt glimt fra pagajen, og så dukke den lille prik op. Det får mig til at passe ekstra på når jeg ror i motorbådssfyldt farvand
Vejret var strålende, og Karslgab gør sig jo godt i sollys
Jan blev badet i Jesus-agtigt lys
Vi fandt lidt læ ved skoven på Gavnø og fik strakt ben og afrimet.
Da vi roede videre satsede vi på at ro langs kysten for at få lidt læ. Det gik fint. Selv langs med Enø og Lungshave kunne vi ro på det lave vand.
Frokosten nød vi ved DUI Hytten på Lungshave, og inden turen gik hjemad for os begge to var vi lige et smut ude mellem molerne. Jeg kunne godt mærke at det er længe side jeg har siddet i refleksbølger i Perlen - det må trænes.
Vi passerede Græshoppebroen næsten sammen med et større sejlskib, så klappen var helt oppe da vi gled under.

Det blev til 23 km i flot forårsvejr.

Begyndertur

Stig havde indkaldt til begyndertur.
En flok friske begyndere havde tilmeldt sig, og efter at have fundet kajakker og indstillet dem kom vi på kanalen. Vi roede som sædvanligt ud for enden af kanalen og lavede opsamling.
Her kunne vi se vindretningen og efter lidt teori om brug af finne, gik det af sted i medvind. På et tidspunkt drejede vi 90 gr, og så blev der trænet i sidevind.
Det gik rigtig godt og snart kunne vi gå i land ved det nye slæbested i Åderup og nyde den medbragte mad. Dvs jeg havde ikke noget med, men blev så reddet af Stig der bød på frikadelle og brød. Tak for det!

Da vi kom på vandet igen fik han os gamle lokket til at rulle lidt - og så var det fint med ikke så meget mad i maven. Jeg har før prøvet at rulle med et par hotdogs og en sodavand i maven - det var ikke rart.

Turen blev på 8 km

Formiddagstur

Der er trængsel på pladsen når formiddagsroerne tager af sted om onsdagen
Det tager sin tid når så mange skal på vandet

Det blev til en hyggelig tur rundt om Gavnø i lidt gråt vejr