torsdag den 30. august 2018

NKC viste rovand

Onsdag aften gav NKC deres bidrag til arrangementet "Vis dit rovand". Otte roere fra Præstø tog mod invitationen og mødte friske op til rotur.

Den gik rundt om Gavnø i et pænt tempo. Undervejs fortalte Lis og jeg om rovandet, klubben og de mange fugle. Både gæs og viber er begyndt at samle sig på Fladstrand bag Gavnø.

Solen begyndte at titte lidt frem mellem skyerne, da vi i lidt spredt fægtning roede mod kanalen.

Jeg rullede en enkelt gang ved min bøje.

16 km

onsdag den 29. august 2018

Redningsøvelser

NKC havde inviteret til redningsøvelser ved Enø. Jeg kom med på et afbud, men skulle nok slet ikke have tilmeldt sig, da jeg har problemer med inflamationer i min højre arm - og dem fik jeg at mærke.
Først fik vi dog en introduktion af instruktør Martin Ploug, der lagde op til at nytænke makkeredningen.
Herefter gik vi på vandet og skulle prøve i grupper af tre. Vi fokuserede på hvor "svømmeren" mest hensigtsmæssigt kunne opholde sig. Konklusionen blev at det var ret smart at han/hun var tæt på sit eget cockpit og i stedet for en passiv rolle om muligt blev mere involveret i redningen.Jeg kunne pga armen ikke hive/svømme mig op på agterdækket af den Buccaneer jeg havde taget til turen. Det kneb sgu også lidt med at komme ud af dens lille cockpit uden at skramme benene alt for meget (kajakken var ellers god at ro i). Det gik dog nemt nok at komme op med et heelhook.
Det gik først helt galt med armen da jeg skulle holde Jespers kajak, da han skulle prøve heelhooket. Et eller andet jog gennem armen, og den blev nærmest lam og meget øm. Det føles efterfølgende som en muskelsprængning i biceps, så den trænger nok til en pause.

Kolbe og Jesper prøvede koldtvandsredning hvor de skulle sidde på redderens kajaks bagdæk. Det var nu ikke fordi Kolbe var så meget oppe af vandet da han sad bag Jesper. Han kom dog ret elegant over i sin egen kajak, men den var nok ikke gået i bølger.

Heldigvis var armen ikke mere smadret, end jeg kunne ro hjem.

15 km

Stocken - Gulholmen

På den sidste dag i Stocken blev det også til en rotur.
Selv om det betød modvind hjemad, valgte jeg at ro mod Gullholmen.

Jeg var tidligt af sted så der var ikke meget trafik på stranden eller vandet. Turen gik forbi Stocken by, forbi nogle af småøerne, over sejlrenden og mod Gullholmen.

Undervejs kom jeg forbi et af de steder jeg tidligere har overnattet. Det var nemt at kende pga det meget tæt bebyggede skær der lå tæt på lejrpladsen.

Der var lidt mere liv i Gullholmen, hvor sejlerne sad og nød morgenen i deres både, og enkelte var på vej på vandet.

Vejret var rigtig dejligt, så jeg roede videre ud og rundt mellem nogle halvstore øer i det brede sund nord for byen.
Her var udsigt til Kattegat, og jeg kunne se flere småbåde med fiskere - det var nok makrel de prøvede at fange.
Der var en meget flot tur rundt om øerne.

Man fornemmede at det godt kunne blæse, men så er det jo godt at give skuret en bardun inden det blæser i vandet.

Det gode vejr viste sig bla ved at vinden næsten lagde sig, da jeg efter en kort strække-ben  pause vendte spidsen af kajakken retur mod Stocken campingplads. Der var også lidt læ inde under land ved Hermanö, så jeg oplevede at ro i næsten vindstille. Lækkert!

!6 km

tirsdag den 28. august 2018

Fællestur på Stockenträffet

Lørdag var der vildt mange kajakker samlet på stranden inden fællesturene.
Min kajakpusher Petrus havde også fundet vej til Stocken - faktisk havde han et par byggesæt med til mig. Et til mig selv og et til en anden kajakbygger i Danmark
Jeg hørte en drone i luften og tænkte - så kan jeg også!
Min Spark blev sendt til vejrs og jeg skød en stribe billeder.
Kort efter blev der kaldt til briefing. Der var ture for singler, for langfart, for rutinerede og for begyndere. Jeg tog på en tur for rutinerede, og fandt en af turlederne. Snart var vi en halv snes stykker og fik anvist et sted på vandet hvor vi skulle samles. Det var ikke helt let at holde styr på et par hundrede kajakker, men vores hold fandt hurtigt sammen og kunne ro af sted.
Vi var fire danskere, en nordmand og fem svenskere - og vi var hele tre selvbyggere. Nordmanden roede i en forlænget Frej, en af svenskerne roede i en Isfjord og undertegnede i min Black Pearl.
Turen gik igen mod Hermansö Hoved, men ad en anden rute end den jeg havde fulgt dagen før. Der er simpelthen så mange øer og skær, at det vil være svært at ro den samme rute to gange. Der var også mange af de andre hold der tog turen.
Det lykkedes dog alle at finde plads til kajakkerne på småstrandene mellem skærene, og vi holdt en længere pause hvor der blev "sparket" kajak og set på vovehalse der lavede rockhopping mellem klipperne.
Efter pausen gik turen til Käringöen, hvor det meste af holdet gik i land og købte is. jeg havde ingen penge med, så jeg nød pausen ved vandet.
Turen hjemad gik langs øerne mod Stocken, som vi nåede efter 17 km meget afslappet roning

Solotur fredag ved Stocken

Roede ud til Hermansö Hoved og videre til Käringön og retur til Stocken Camping.
Jeg har været der nogle gange efterhånden og sløsede lidt med afgangen. Det viste sig at jeg hverken havde fået kort eller GPS med - heldigvis sidder der fastmonteret kompas på kajakken. Men det gjorde jo at jeg måtte ro lidt efter hukommelsen - og det er en grim ting at være afhængig af i min alder.

Nå, men det var jo bare at krydse sejlrenden og følge Hermansö til "hovedet". Undervejs stødte jeg på en lille flok Canadagæs der poserede fint for kameraet. Mon ikke de er vant til kajakroere.
Jeg nåede frem til mikroskærgården før hovedet og snoede mig mellem de mange skær og på lavt vand.
Ved kajaktoilettet - der var blevet opgraderet med solceller siden mit sidste besøg - holdt jeg en lille pause.
Turen gik snart videre forbi sundet ud til Kattegat og over til Vallerö.
Jeg fulgte kysten et par km.
Herfra krydsede jeg over til Käringö, hvor jeg sejlede ind i havnen. Der er stadig ingen muligheder for at komme i land fra kajak, så jeg roede tilbage til Vallerö og strakte ben på en fin strand midt mellem alle klipperne.
På vejen tilbage forbi hullet ud til kattegat, så jeg en flok roere i bølgerne på vand ind. De fik sig noget at en vippetur i brændingen.
Jeg tog en kurs lidt længere ude mellem øerne på vej tilbage, og til min store tilfredshed ramte jeg plet mellem to øer og kunne spotte indsejlingen til Stocken.
17 km

onsdag den 22. august 2018

Rønne Å

Det havde blæst voldsomt fra vest et par dage så isætning fra den flotte strand ved Ängelhom i Skåne var ikke mulig, men onsdag morgen var det helt stille så 6:30 satte jeg min Black Pearl i vandet og roede de 2 km over til åens udløb for at ro en tur op i den.
Åen løber ud i bugten mellem Kullen og Hallandsåsens halvø mellem to lange moler, og så snor den sig efter en stor lystbådehavn bred og mægtig op gennem byen.
Jeg skulle dog et par km op ad før byen tonede frem. I første omgang i form af en række luksushuse på den ene bred. Efter yderligere et par km blev det mere og mere bymæssigt, men stadig lå åen med træer eller parker langs bgge bredder.

Der var mange broer, men fjolset med pagajen havde glemt kameraet, så de må komme senere.

19 km blev det til

Og her er broerne så - fundet på nettet

lørdag den 18. august 2018

Begyndertur

Jesper og jeg havde en flok begyndere med på tur. Vi trænede roteknikker tilligeudroning uden finne. Turen gik rundt om Lindholm.
12 km

Onsdagstur

12 m/k roede en tur til Karrebæksminde. Der igen var pæne bølger uden for molehovederne, men det gik fint med et stort sving ud i dem.
17 km

mandag den 13. august 2018

Gammelåen, Gavnø rundt og Karrebæksminde

Der var en frisk vind denne søndag, så det var tid at tjekke om lugedækslet med Captain Jack Sparrow kunne forhindre det værste sprøjt fra lugekarmen på min Black Pearl.
Inden jeg kom ud til bølgerne skulle jeg dog lidt igennem. Jeg satte i vandet i Gammelåen - det fortrød jeg hurtigt - den stank. Jeg roede dog videre fik skyllet mig selv og båd af i en gevaldigt regnvejr.
Det varede dog ikke længe, og snart nåede jeg spærringen over åen. Et kloakprojekt har næsten lukket for gennemstrømningen - måske lidt en medvirkende årsag til stanken over åen. Der er dog gravet en kanal og lavet en mulighed for at slippe under kloakrøret.
Vandstanden var bare så lav at jeg måtte ud og bære kajakken rundt i svinget. Man må håbe at kommunen får lavet en noget bedre mulighed for at komme forbi!

Gavnø Slot blev passeret, ligeså Fladstrand. Og så mødte jeg vinden da jeg var kommet gennem Karlsgab. Krappe bølger overskyllede dækket, og jeg blev ikke plasket til i vand. Rart med en succesoplevelse, og kaptajnen pynter på kajakken!

Jeg fortsatte til Karrebæksminde hvor jeg blev mødt af en meget kraftig strøm i kanalen. Broen blev dog passeret og jeg roede ind i lystbådehavnen hvor jeg gik i land for at hilse på Kolbe, der var på Enø for at træne. Han var der ikke.

I kajakken igen og videre. Jeg roede ud gennem lystbådehavnen, og så så pludselig Kolbe og Maria på vej ud mellem molehovederne. Jeg fik indhentet dem, og det viste sig at de havde trænet teknik ved DUI stranden.
Det blev til lidt billeder mellem og ud for molehovederne inden vi roede tilbage.
I kanalen fortsatte de deres træning med roning på hovedet, at stå op i kajakken, forsøg på synkronhåndrul mm.

Efter Rotteøen sagde vi farvel til hinanden og aftalte at få os en tår kaffe i klubhuset.
Vi nåede tilbage nogenlunde samtidig. En god strøm og rygvind (der desværre havde lagt sig lidt) hjalp til at jeg nåede NKC på 50 minutter.
Jeg snuppede et par rul for enden af kanalen.
Der sejlede en stor oliepøl rundt i kanalen - øv!