lørdag den 21. marts 2009

Lagkagetur

Lad det være slået fast med det samme - der er god plads til at få et lagkagefad ned gannem agterlugen på min Touryak. Måske ikke lige den vigtigste produktinformation, men når man nu tager på tur på sin fødselsdag og har lagkagerester med er det da rart at vide. Og selvfølgelig skinnede solen hele dagen ;-)

Sverri og jeg roede ud gennem Gammelåen og nød det gode vejr og det stigende antal af forskellige fugle. Ikke ret langt fra vores udgangspunkt svømmede 2 par lappedykkere rundt og på Gavnø og Lindholm var der godt gang i fuglelivet. Blandt de nye var strandskader og viber.

Det blev også til flere rovfugle. Over Gavnø fløj en stor musvåge - eller måske en fjeldvåge - rundt, og da vi rundede sydvestspidsen af øen, spottede vi en stor fugl over Karrebæk. Den fløj roligt rundt i store cirkler, og blev hurtig mistænkt for at være en havørn. Helt sikre på det blev vi da den kom nærmere. Stor som en dør kredsede den tæt på, og minsanten om ikke den fik følge af en anden havørn. Vi sad et stykke tid og nød synet indtil de forsvandt ind over Gavnø. Det lykkedes ikke at ramme den med kameraet. Mit Olympys har ingen søger, og skærmen på bagsiden er ikke meget bevendt i solskin. På mine 10 sidste roture har jeg set havørn 8 gange - man føler sig ret priviligeret som kajakroer.

Da ørnene havde forladt gik vi i land på Enø. Sverri bød på bolle med æggesalat og kaffe fra termokrus, og jeg hev lagkagen op af kajakken. Da Sverri erfarede at det var en fødselsdagslagkage, forærede han mig et lækkert Primus termokrus.

Mætte sad vi og nød solen og udsigten mens vi snakkede om lidt af hvert - bla. også om den tur Sverri tager på til sommer. Indlandsisen på Grønland på langs fra syd til nord. Turen kommer til at foregå på ski med trækdrager. Sverri og hans makker har før været på tur tværs over Grønland med samme udstyr.


Turen tilbage til udgangspunktet var ren nydelse. Svag rygvind, sol, mange fugle og behagelig selskab. sikke en fødselsdagstur.

Turlængde 16 km

1 kommentar:

Helge Helligsøe sagde ...

Hej Poul
Tillykke med fødselsdagen du gamle (ha-ha, jeg er kun nogle ganske få år yngre end dig). Skøn måde at fejre det på med en tur på vandet - og så i solskin - det er jo perfekt. Du må have opført dig nogenlunde i året som svandt ;-)

Jeg mener nu at det er ganske vigtig produktinformation, det med lagkagerummeligheden. Det burde være standardfakta på alle kajakker!

Venlig hilsen Helge