fredag den 20. juni 2014

Spændende møde

Efter at have trukket min kajak ned til stranden fra Ulvshale Camping var jeg næsten - jeg skulle lige have pillet hjulene af - klar til en tur i nye vande.
Turen gik øst om Nyord - en rute jeg aldrig havde sejlet før - og jeg var lidt spændt på om der var vand nok til at sejle til Jungshoved. Men jeg havde ikke behøvet  bekymre mig - der var hele vejen over en halv m vand, så jeg trods modvind kunne skyde en pæn fart.
Og fart havde jeg brug for, jeg skulle nemlig nå at mødes med Fylkir, som er på vej rundt om Danmark for at slå rekorden for den tur. Jeg kunne følge ham på hans SPOT-spor, så jeg var ikke rigtig bange for at misse ham. Jeg kom da også til Jungshoved med en margin på 45 min, før han ville blæse forbi.
Han blev godt nok noget overrasket da jeg roede ham i møde og bød ham velkommen i de sydsjællandske farvande. Vi gav hinanden en krammer og tog et par selfies, inden vi roede videre mod Kalvehave.
Farten var pæn, og Fylkir var så flink at han ikke roede fra mig. Vi fik de næste km snakket meget om hans tur. Han fortalte at han havde haft en krise omkring Helsingør, men nu var han ved godt mod, selv om kadaveret - og specielt skuldrene - gjorde ondt. Fylkir havde planer om at overnatte på  Bogø, hvor han skulle mødes med et par andre fra NKC - bla. Kolbe som skulle give ham en gang massage på de ømme skuldre.
Efter en lille times tid sagde vi farvel til hinanden. jeg ønskede ham god fortsat tur og satte kursen mod Nyords lille havn.
Her tog jeg efter 20 km's roning en lille pause hvor jeg fik strukket ben, lettet det ene, spist en mad og drukket en Pepsi Max.
Turen gik videre over lavt vand. Heldigvis havde jeg nu vinden i ryggen og holdt en god fart trods de små vanddybder. Der var masser af fugle at kigge på.
Med broen mellem Ulvshale og Nyord forude vedste jeg at turen snart var ovre - og godt det samme for skyerne samlede sig ret hurtigt.
Et par af de flotte gravænder hilste på da jeg roede under broen
Nu var der kun en enkelt hurdle mellem mig og mit mål. Det meget lavvandede område ud for Ulvshales norøstlige pynt. Små bølger viste hvor der var lavest så jeg sigtede efter hullerne mellem dem og slp da også fint over sandbankerne. Himlen forude blev mørkere og mørkere.
Mens den til den anden side var venlig og fyldt med vattotskyer.
Kort efter at disse sidste billeder var taget, blæste det voldsomt op, og da jeg gik i land faldt de første regndråber - det kan man da kalde timing.

30 forrygende km blev det til, og ud over det allerede skrevne så jeg sæler med unger og en enkelt havørn. Og så fik jeg rundet 12.000 km i min kajakkarriere. Med ca 400 tag pr km bliver det til 4.800.000 rotag - og jeg har stadig ikke arme som Hulken!

Ingen kommentarer: