fredag den 5. januar 2018

Nytårstur

Susanne havde inviteret på tur via Rokort. Vejret så nogenlunde ud så jeg meldte mig til og mødte op kl på årets sidste dag.
Der var kun Susanne og jeg og vi blev ret hurtigt enige om at ro en tur rundt om Gavnø og til Enø.
Der var ikke ret meget vind, så vi havde en rolig tur rundt om Gavnø, og da vandet stod højt, roede vi over langs Enøs kyst hele vejen til Karrebæksminde.
Her skulle Susanne lige skulle besøge bageren.
Jeg blev siddende i kajakken imens.
Det trækker næsten altid folk til, når vi går i land, og her om vinteren bliver vi altid spurgt om ikke det er koldt. Og det svarer vi: "Næh!" til, Men det kan da være lidt koldt på fingrene. Jeg bruger et par tykke neoprenluffer, og så er det ikke så galt.
Susanne fik fint kajakken i vandet igen...
Der var en ret kraftig strøm indad - som altid værst ved Græshoppebroen - men vi slap igennem, og roede ud til molehovederne for at få et kig ud på bugten. Der er en stor forskel på at ro inde på fjordene, hvor man hele tiden ser imod land, og så sidde og have et 180 gr udsyn ud over Smålandsfarvandet.
Vi returnerede med strømmen med os og var snart tilbage på fjorden igen. På hele turen så vi ikke så mange fugle - de fleste var edderfugle, og jeg sad så småt og glædede mig til foråret, hvor hannerne er meget flotte i deres pragtdragt.

Det blev til 23 km, og det var med nogle meget stive ben jeg kravlede ud af kajakken.

Det blev kun til 769 km i 2017 - det skulle have været meget mere, men det gamle kadaver gjorde en del knuder i løbet af året. Jeg satser på at 2018 bliver et år med mange gode kajakture.

Ingen kommentarer: