onsdag den 23. januar 2019

Tur til Nylandsmøllen

Både Yr og DMI havde lovet fint vejr, så jeg fik lokket Jan med på tur. Egentlig havde vi snakket om en tur En'ø rundt, men det var ret diset og rimeligt blæsende da vi mødtes ved DUI på Lungshave i Karrebæksminde, så vi valgte at ro af sted på fjorden.

Vi blev enige om at ro en tur ind til den gamle Nylandmølle, hvor Friluftsrådet, Gavnø Slot og Næstved kommune har gang i et større restaureringsarbejde. Møllen skal laves til shelter, bålhytte, fugleudkigspost og base for den kommunale Naturskole. Man kan komme af Sjællandsleden og der skal også sættes en anløbsbro op, så man kan komme i kano og kajak.

Ingen af os kunne huske helt præcist hvor den lå, selv om vi har set ruinen flere gange når vi har roet fra Svinø mod Næstved/Karrebæksminde. Så vi fulgte kysten på nordsiden af Dybsø Fjord, og pludselig dukkede et kæmpe stillads ikke langt fra kysten.

Jeg trængte voldsomt til en "afrimning", og var ærlig talt lidt bekymret om jeg kunne nå i land uden at dryppe i bukserne. I land kom jeg ikke, men jeg nåede ud af kajakken og kunne lettet ånde op lade gå da jeg havde gravet "tappehanen" ud af tør- og bamsedragt samt lange og korte underbukser. At der var 60 cm dybt og lidt blød bund bekymrede mig ikke.
Da vi kom i land kunne vi tage møllen lidt nærmere i øjensyn, og det ser ud til at blive et super sted. Vi snakkede med en af tømrerne, der mente at de var færdige sidst i marts. De var for øvrigt ret glade for at få lov at arbejde med projektet - ikke noget montage af færdige elementer, men gedigent tømrearbejde med flotte detaljer. Jeg skal nok vende tilbage, når shelter-møllen er indviet. En lille krølle på historien er at den oprindelige mølle pumpede vand op fra Danmarks første inddæmmede område, hvilket også gav den navnet Nylandsmøllen.
Frokosten bestod af et stykke rugbrød med koldrøget vildlaks, frisklavet pulversuppe med nyhjemmebagt flerkornsbolle og lidt nødde/dadelknas. Der er jo ingen grund til ikke at forkæle sig selv lidt, selv om det er koldt i r.....
Alt godt har en ende, og vi satte i vandet igen.
Det var nu heller ikke så skidt, for på det meste af hjemturen havde vi vinden i ryggen.
Solen brød aldrig igennem som lovet, men pyt - en fuld mave og medvind! Hvem kan så klage?
Vi fik roet 15 km, og efter at kajakken var lastet på taget af bilen gik turen forbi den lokale fiskehandler. Et par tunbøffer, lidt røget tun, et stykke røget laks og lidt krebsehalesalat blev hjembragt til fruens store tilfredshed.

Ingen kommentarer: