mandag den 18. maj 2020

Blæsevejrstur til Karrebæksminde

Tomas havde indkaldt til surf i Karrebæksminde. Det havde jeg ingen planer om at deltage i, men jeg ville da godt ned og hilse på. Det var der andre der også ville, så jeg roede af sted sammen med Anders, Johnny og Susanne i strid modvind ud ad kanalen.
Vi måtte knokle lidt ekstra da vi nåede fjorden og blev hurtigt enige om at ro langs kysten for at få lidt læ.
Det lykkedes fint, og snart var vi i Karrebæksminde. Og nej, Susannes kajak sank ikke - der var lidt bølger inden vi nåede i læ.
Strømmen var svagt indadgående, så vi roede under Græshoppebroen, og jeg viste Anders vejen ind i lystbådehavnen. Her fik vi fortøjet kajakkerne og gik over på stranden, hvor der var gang i surfløjerne. Johnny og Susanne roede en tur ud i havnen, hvor de mødte Jan og Margit. De stødte alle til os lidt senere. Jan og Margit lavede en overbæring og deltog snart i julefesten ved stranden.
Strømmen havde vendt, og vi skyndte os tilbage inden der kom alt for store strøm nu hvor strøm og vind var mod hinanden. Vi gik i land ved bageren og fik en kop kaffe og lidt at spise mens vi sad og så hvordan bølgerne uden for broen blev højere og højere.
Da det var tid at ro hjemad, satte jeg sejl. Med vinden lige i ryggen gik det forrygende. Faktisk så hurtigt at jeg tog sejlet ned for ikke at race fra mine ledsagere, da vi kom ind på fjorden hvor vinden havde frit løb.
Der var ret store bølger på fjorden, og vi fik behov for lidt redninger. Det kræver kræfter at bjærge og tømme en kajak i bølger, og vi fik god træning. Vi prøvede lidt forskellige redninger og nåede frem til at en redning hvor to kajakker ligger med den tømte redningskajak mellem sig fungerede rigtig godt. Det var nemt for svømmeren at komme op i kajakken, og de to kajakker gav rigtig ud stabilitet og beskyttede den tømte kajak i at blive fyldt med vand af bølgerne. Det gælder dog om at passe på fingrene og ikke få dem i klemme mellem de gyngende kajakker. Vi fik også genopfrisket at det gør tingene meget nemmere når der er plasticslanger på kajakkernes redningsliner.
Vi nåede hjem i fin stil og højt humør - jeg sluttede turen af med et forkølet rul hvor jeg trods tekniske elendigheder dog kom op.
16 km frisk roning

Ingen kommentarer: