tirsdag den 14. september 2010

Gavnø rundt i blæsevejr

Jeg skulle egentlig have været med tirsdagsholdet, men det kneb gevaldigt for nogle af deltagerne at være klar klokken 17. Og da vi tilsyneladende gav os til at vente på nogle roere, der først ankom 10 minutter over afgangstiden, roede jeg af sted for mig selv. Jeg ville gerne nå tilbage og se FCK i fjernsynet.

Det blæste "en halv pelikan" da SeaBirden stak næbbet ud på fjorden. Jeg valgte at ro rundt om Gavnø på en måde, så jeg fik medvind hele vejen tilbage på fjorden.

På turen ud kunne jeg nyde de mange fugle på vandet. Det kan virkelig mærkes at efteråret er på vej - også på fuglelivet. Store flokke af blishøns, gæs, diverse andefugle, viber mm. lå på vandet i læ af Gavnø. Der var også mange hejrer og et par store musvåger - desværre ingen havørn, men den skal nok vise sig i løbet af vinteren. Der var også en noget anderledes "fugl" i luften. Den store redningshelikopter fløj ud mod bugten. Et kvarters tid senere returnerede den.

Det var meget lavvandet og med mange planter i vandet. Garneret med en god gang modvind, betød det hårdt arbejde. Men belønningen ventede. Da Gavnø var rundet, fik jeg vinden i ryggen.

Og ikke kun den - flere steder var der rigtig gode surfbølger. Specielt da jeg nåede kanalen blev det sjovt. Bølgerne fik SeaBirden til at flyve - flere gange kunne jeg overhale bølgerne og få nogle meget lange ture. Desværre var der ikke tid til at fotografere, når kajakken dykkede næsen ned i vandet og tog fart. Mine nye rorpedaler hjalp også godt til, når jeg med roret skulle holde kajakken på kursen. Undervejs oplevde jeg at en lille hornfisk sprang op af vandet og landede på mit fordæk. Der lå den og sprællede lidt inden den røg i vandet igen. Til sidst måtte jeg dog slappe lidt af - jeg fik krampe i armen af det oppiskede tempo. Men sjovt var det sgu! Og det var en glad mand med vand under kølen.

Rolængde 16 km

Ingen kommentarer: