mandag den 1. oktober 2012

Fisketur På Tystrup Sø

Sidste weekend i september betyder fisketur med min svoger Knud og hans søn Søren, min søn Martin og et par venner Casper og Jesper. Min viv kørte mig til Frederikskilde Strand hvorfra jeg med et par pakkede kajakker roede til lejrpladsen tæt på.


Der gik ikke længe før resten af deltagerne kom med et par kanoer og en trækvogn - der er ca 500 m fra parkerings- til lejrpladsen. Da lejren kort efter var etableret tog vi ud på en lille rotur og fangede aborrer til rygeovnen. Tidligere har vi nærmest kunnet skovle aborrer op, men i år måtte vi lede lidt mere efter dem - til gengæld var de fisk vi fangede af en pæn størrelse. Renset og grundigt saltet bliver aborrer meget lækre - både som nyrøget og kolde til frokosten dagen efter.
Dagen efter havde vi ikke fisket i lang tid før høje hyl afslørede at der var gevinst. En gedde på 4,5 kg havde bidt på hans gummiskalle, og den skulle fotograferes inden den fik lov til at vokse sig endnu større til næste år.

Et stykke derfra lå Casper og Søren og hyggede sig.

Det kneb lidt for mig at fange gedder i år, men en enkelt 1½ kg's gedde hoppede da på en Mørrum spinner. Bemærk bidmærket over ryggen på den - der er store gedder i Tystrup Sø.


På en sådan tur er lejrlivet lige så vigtigt som fiskeriet, og Naturstyrelsens plads ved Frederikskilde har rammerne for en god lejr. Der er læ for vinden, blødt og fladt græs at telte på, vand, das, bord/bænkset, bålpladser med svinggrill og masser af brænde at sanke i skoven.

Et teltoversejl fra et udtjent telt fra Harald Nyborg er lavet om til en tarp giver læ for ved spisebordet - og så har det ikke kostet en krone. Fra bænkene var der fin udsigt til bålet.
Søndag morgen fangede Martin en fin 2 kg's gedde. Den blev taget med hjem og er i skrivende stund fortæret som velsmagende geddefrikadeller. Hans 5 årige søn var dog ikke så interesseret i fisken. Han så den, konstaterede at den stank - og løb væk.
Efter frokost brød vi lejren op. Søren og Casper havde pakket og roede mod Nåby, hvor de skulle aflevere deres kano. Jeg tog også turen mod Næstved. Flere steder undervejs i åen var der så lavvandet at roret på min SeaBird Expedition slæbte mod bunden. Vandstanden var vel 50-60 lavere end normalt, men jeg slap dog igennem
Se alle billeder

Rolængde 43 km

Ingen kommentarer: