tirsdag den 8. juli 2014

Krydstogt ved Vordingborg

Den årlige tur til Ore Camping giver selvfølgelig anledning til kajakroning. Den første tur gik fra stranden direkte mod Storestrømsbroens Falster-side. Vandet var meget roligt – der var en del strøm, men ingen vind, så det gik i raskt tempo derudad.
Ikke ret langt fra stranden lå en lille boreplatform. De lokale siger at entreprenørerne er i gang med undersøgelse af budforholdene i forbindelse med de nye broer der snart skal bygges over Masnedsund og Størestrømmen.
Den gamle Storestrømsbro og Farøbroen skal have tiltrængt aflastning – nok mest til togtrafikken. Men de ligger der endnu.
Og specielt den gamle bro er rimelig fotogen, når man ror langs den.
Ved sejlrenden lå et par bøjer, som jeg ikke syntes jeg kendte, så det måtte undersøges, da jeg kom tilbage til campingvognen og fik tændt for det mobile hotspot på min telefon. Det viste sig at være midfarvandsafmærkninger.
Nu er det jo ikke fordi jeg som kajakroer har meget brug for sejlrender – som regel gælder det om at krydse dem hurtigst muligt – men jeg kan nu meget godt lide at vide hvad de forskellige sømærker jeg støder på betyder.
Jeg vidste at der lå et vikingeskib i Vordingborg, og det ville jeg da godt se fra søsiden. ”Vikingerne” viste sig fra den imødekommende side og sejlede mig i møde. Jeg snuppede et par billeder og ønskede dem et godt og udbytterigt togt inden jeg roede videre mod Vordingborg Nordhavn.
Indsejlingen er altid et flot syn, men da jeg nu havde mødt vikingeskibet, roede jeg tilbage mod campingpladsen.
Undervejs mødte jeg en reinkarnation af Jesus i form af en svane der tilsyneladende kunne – om ikke gå så i det mindste – stå på vandet.
Efter påsejlingen af Masnedsundbroen for et stykke tid siden, er brovagten blevet så nervøs at han åbner klappen for kajakker. Og der smuttede også et par sejlere igennem, nu der var hul.
Og så var jeg pludselig tilbage ved udgangspunktet fra en tur hvor jeg for første gang havde krydset Storestrømmen.
Roturen blev på 16 km.

Ingen kommentarer: