onsdag den 29. april 2015

12 på tirsdagstur

Det gode vejr havde lokket et helt dusin på vandet denne tirsdag.
Der var dog ikke den helt store rolyst, så det blev til en kort tur til Karlsgab, hvor vi efter en lille pause roede tilbage til klubben.
 Her var vi nogle stykker der fik trænet vores rul - selv snuppede jeg i alt en halv snes stykker der alle gik godt. Den ene gang kiksede det i første omgang, men jeg fik lavet setup'et, tænkt mig lidt om - og rullede fint op.

Der er en tråd på Havkajakroernes forum om en roer, der har fundet vejen til rullet på lidt samme måde som mig. Hans tese er: "Glem alt om hoftekippet. Hvis du gør det andet rigtigt, følger kippet med af sig selv".

Mit rul, der er et resultat af mange råd og hjælp fra klubkammerater og selveste Dubside, udfører jeg sådan her:
  • Vend bunden i vejret ved at vælte til venstre
  • flyt gebet på åren til forlænget greb
  • sørg for at få åren op i overfladen
  • tag venstre hånd ind til skuldren
  • læn forud
  • "giv gas" med højre hånd for at vende åren rigtigt og undgå at den skærer ned i vandet
  • træk tilbage med højre hånd mens overkroppen føres bagud - hold venstre hånd ved skulderen
  • når åren er vinkelret på kajakken læn tilbage og træk åren ned
  • oppe igen
Jeg skal arbejde på at læne mig mere bagover og at få hovedet sidst op af vandet, men indtil videre virker ovenstående trods et gammelt og stivt skrog. Det kan glippe hvis jeg bliver for hektisk - vandet er stadig skide koldt :-) og jeg vil gerne op hurtigst muligt - men så snapper jeg lige lidt luft og gør mig umage med setup'et. Så virker det. 

I tråden på forumet snakkes om det vigtige i at give sig tid til at få setup'et på plads og lige bruge et par sekunder på at få resten af rullet på plads inde i hovedet. Det har vist sig at fungere rigtig godt for mig

Ingen kommentarer: