lørdag den 24. december 2016

Tur til Avnø

Jan og jeg var enige om at vi skulle nå en decembertur til Avnø og snuppe en overnatning i shelterne ved Nokkeskoven.

Onsdag skinnede solen fra en skyfri himmel, og der var ingen vind - så den nød vi hjemme! Vi havde nemlig aftalt at tage af sted om torsdagen - og der blæste det. Selvfølgelig var det modvind. Det afholdt os dog ikke fra at tage af sted, og som sædvanlig mødtes vi på fjorden. Jeg kom roende fra NKC og Jan fra Karrebæksminde.
Turen over fjordene var lidt træls. Lav vandstand og modvind gjorde at det tog lidt tid. Heldigvis var der af og til lidt fugle at kigge på bl.a. havørn, sangsvaner og hvinænder. Vi nåede dog frem til Svinø, hvor vi nød madpakkerne på vores sædvanlige plads - et sted med godt læ og bord og bænke.

Vi belavede os på en hård tur rundt om klinten ved Svinø, men vinden lagde sig en smule, og snart havde vi passeret Rønnen og var ved sælerne. Normalt ligger vi og nyder at se på de nysgerrige sæler, men denne dag roede vi igennem. Dels er det ærgerligt at blæse baglæns og dels ville vi også gerne etablere lejr inden det blev mørkt.

Det havde blæst lidt op igen, og sydøstenvinden stod lige ind i shelterne. Jan havde medbragt sit lille tomandstelt og tilbød at jeg kunne sove der sammen med ham, men jeg bandt min poncho op foran shelteret og fik fint læ inde i det.
Vi fik gang i et lille bål bag shelteret og havde det rimelig fint trods blæsten.
Jeg havde lovet at stå for aftensmaden. Den bestod af hjemmetørret chili con carne blandet med brune ris. Den tørre blanding fik tilsat en liter vand (det var hvad der var fordampet ud af retten efter 15 timer i en ovn ved 70 gr). Det hele varmede vi op på en Trangia, og da det kom i kog, slukkede vi for blusset og lod retten suge vand ca 10 min. Resultatet var rigtig godt. Konsistens og smag var fin - Jan gav udtryk for at det var bedre end de dyre frysetørrede retter, så der skal helt sikkert laves flere tørrede retter fremover.

Mens vi sad og spiste trak store flokke gæs ind over os på den mørke nattehimmel.
Efter måltidet satte vi os ind i shelteret. Trangiaen gav lidt varme, og vi nød et par små glas. Jeg havde taget lidt rom med og Jan bød på en lækker æble/timian snaps. Vi havde også begge taget lidt øl med, men pga kulden og bevidsthedden om at det skulle ud igen i løbet af natten havde ingen af os lyst til at drikke det.

Vi var begge trætte efter roturen og længtes begge efter at kravle ned i vores lune soveposer, så klokken ni sagde vi godnat og gik til ro. Jeg sov godt trods lidt blafren fra min poncho.
Jan stod for morgenmaden. Han havde blandet en god müsli med mælkepulver og "tunet" den med lidt godter som fx dadler. Sammen med frisklavet kaffe lægger det en god bund og giver energi til den efterfølgende rotur.

Ikke at der var brug for så meget energi, for det blæste stadig, og nu var det rygvind.
Vi blev mødt af sælerne, og nu nød vi at drive af sted mens de nysgerrigt kiggede på os. Et par gjorde endda mere end det. De fulgte os over et par km og var flere gange helt henne og røre ved kajakkerne og snuse til vores pagajer. På et tidspunkt drev vi ind over sandbund og kunne side og se dem svømme rundt om og under os. Jeg har aldrig oplevet noget lignende.
Jan tog et par fine billeder af sæler helt henne ved mig. Og gav mig lov til at bruge dem. Læs Jan version af historien og se flere billeder her.

Alt godt har en ende, og vi skulle jo også hjem.
Vi fandt lidt læ på Dybsø og spiste lidt med - hjemmebagt bolle med makrel og chilimajonæse. Mums!
Vi tog turen tværs over bugten - bølgerne var behageligt store - og snart var vi ved molerne i Karrebæksminde.
Jan fulgte mig lidt ind på fjorden inden han sagde farvel og roede hjem efter en helt fantastisk vintertur.

Det blev til 46 km - og takket være et par nyindkøbte neoprenluffer frøs jeg kun kortvarigt på hænderne.

Ingen kommentarer: